Därför slipper Gripen bli slaktad

2014-04-08 13:11  

Nyheten att 60 av dagens Gripenplan 2025 sannolikt inte behöver slaktas när de nya Gripen E-planen byggs gläder flygvapenchefen Micael Bydén. <br/>- Det ser i allt väsentligt väldigt positivt ut, säger han.

Ny Teknik har tidigare beskrivit att flygvapnet kan få svårt att klara skyddet av Sverige när 60 av dagens 100 C/D-plan de kommande åren ska byggas om till 60 Gripen E-plan samtidigt som nya leasingaffärer av svenska Gripenplan är på gång.

- Vi ska skicka en C eller D-maskin till Saab för att ungefär två år senare få ut ett E-flygplan. Man lyfter ut de C/D-unika komponenterna, bland annat katapultstolen, delar av bränslesystemet och hydraulsystemet, och under den tiden kommer ju vi inte ha tillgång till planen, säger Micael Bydén.

Försvarsmakten har hittills sagt ja till att leasa elva plan ur flottan till Schweiz från och med 2016. Från och med 2018 planeras Schweiz att få serieleverans av de första av landets 22 egna plan, om köpet går igenom.

- Det är en interimslösning som är helt klar, säger Micael Bydén. Men nu har förutsättningarna förändrats Nu är det inte bara Schweiz längre, utan nu har vi ett Brasilien som knackar på dörren. De har ju bestämt sig för Gripen, och då blir trycket ännu högre på Sverige. Endera ska industrin hinna leverera flygplan snabbare eller så får man hitta andra lösningar, säger han.

Försvarsmakten har därför förslagit regeringen att Gripen E byggs utan delar från C/D-planen, det vill säga helt nya, och verkar nu få gehör för förslaget hos regeringen.

Ekot avslöjade i helgen att regeringen i vårdbudgeten i morgon kan komma att föreslå att inriktningen att "bygga om" dagens C/D-plan till Gripen E inte längre ska gälla, utan att Gripen E blir ett helt nytt plan.

- Om nu informationen stämmer som Ekot går ut med så ligger ju det helt i linje med det vi har diskuterat med försvarsdepartementet. Det här är ett sätt att lindra och ta hand om de konsekvenser som dyker upp nu, säger Bydén.

Så sent som i fredags kände han dock själv inte till att regeringen kovänt i frågan.

- Nej, och vi har inte fått något klartecken än. Och med den plan som nu ligger vi kommer att avveckla C/D i takt med att vi introducerar det nya systemet.

Den nya lösningen skulle innebära att de 60 C/D-planen behålls fram tills 2025-2026, enligt Bydén. Därefter skulle de komma att avvecklas.

Tanken är alltså inte att Försvarsmakten skulle driva två parallella stridsflygsystem under lång tid framöver, betonar han.

Försvarets materielverk har de senaste åren satsat flera miljarder på att vidareutveckla Gripensystemet och uppgradera C/D-planen.

Många har därför kritiserat skrotningsplanerna och kallat det kapitalförstöring av vida mått. Men när den politiska uppgörelsen i riksdagen gjordes om att satsa på nästa generations Gripen sågs "en ombyggnation" emellertid som den mest kostnadseffektiva och acceptabla lösningen.

Gripen E får nytt längre, tjockare och tyngre skrov, ny och förbättrad flygavionik, ny och mer kraftfull motor, nya och integrerade sensorer (sensorfusion), bland annat AESA radar, krypterad kommunikation, större bränslekapacitet, förmåga att bära mer last och uppdaterad cockpit.

Mer om: Saab Gripen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt