Därför får London vänta länge på autonoma bilar

2018-02-16 07:53  
Först mellan 2030-2040 kommer London ha tekniken redo för att kunna hantera autonoma fordon. Foto: Matthias Prinke

Självkörande bilar skulle börja avlasta Londons trafik år 2021 – men en ny studie slår hål på prognosen. Först mellan 2030-2040 kommer staden ha tekniken redo.

Den brittiska regeringen har tidigare förutspått att uppkopplade och autonoma fordon kommer rulla på Storbritanniens vägar år 2021. Men brister kring infrastruktur och uppkopplingsmöjligheter innebär att London förmodligen kommer få vänta mycket längre på självkörande personbilar. Autonews rapporterar att detta är slutsatsen i en studie från London Assemblys transportkommitté.

De anser att en mer verklig prognos för en utrullning på bred front hamnar mellan åren 2030-2040. London har stora problem med trafikstockningar, och kommittén oroas nu över att introduktionen av autonoma personbilar skulle kunna förvärra situationen. De rekommenderar Londons borgmästare Sadiq Khan att inleda en kampanj för att göra bildelning till norm innan självkörande bilar släpps ut på vägarna.

Rapporten täcker in ett bredare perspektiv av transporter. Den anser att autonoma bussar är att föredra framför självkörande bilar, men kommittén konstaterar samtidigt att en sådan utveckling skulle innebära att tusentals människor förlorar sitt jobb. En alternativ lösning är autonoma bussar som beställs via en app. Med varierade rutter skulle de kunna fylla luckor i ordinarie busstidtabeller.

Läs mer: Självkörande teknik ska rädda vätgasmodellen från utplåning

Säkerhetsfrågor kring drönartransporter innebär att farkosterna förmodligen inte kommer utgöra någon större avlastning för transporter på väg. De blir sannolikt bara aktuella som en sista länk i transportkedjan, från utlämningsställe till kund.

Transportkommittén ser heller inte fram emot att små autonoma transportfordon, som amerikanska Nuro, kommer ta upp plats på redan trånga trottoarer. Det hårda trycket på bil- och gångvägar gör jättestadens artärer känsliga för proppar. Detta har bland annat skapat problem för cykeldelningstjänsten oBike, som drogs in efter att deras utrustning blockerat trottoarer och vägar.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt