Fordon

Citybanan först med väggar mot trafiken

Plattformsväggarna på Citybanans två stationer är en unik lösning för tunga tåg, enligt Trafikverket. Helena Cornell visar hur de fungerar. Foto: Christian Rhen
En del arbete med skyltarna återstår på station City när det är två veckor kvar till trafikpremiär. Foto: Christian Rhen
Den så kallade klumpfoten ska förhindra att människor kan stå på fel sida om plattformsväggen. Foto: Christian Rhen
Lampor vid dörröppningarna visar för tågvärden att plattformsdörrarna är stängda och att plattformskanten är tom. Foto: Christian Rhen
På trafikskylten står att ett Märstatåg snart ska komma. Men för säkerhets skull framgår också att det är ett testmeddelande. Foto: Christian Rhen
Plattformsväggen har 24 dörröppningar i höjd med pendeltågens dörrar. Men alla delar i plattformsväggen går att öppna om det behövs vid en utrymning. Foto: Christian Rhen
Helena Cornell. Foto: Christian Rehn

Om två veckor öppnar pendeltågstunneln Citybanan. Då möter resenärerna ett nytt inslag på stationerna: plattformsdörrar.

Publicerad

När Ny Teknik besöker station City pågår fortfarande en del arbete. Några personer installerar skyltar och på kakelväggen vittnar kronlösa träd om att fler plattor ska sättas upp.

På trafikskylten står att ett Märstatåg ska komma om en timme. Men undertill rullar texten ”Testmeddelande Citybanan.”

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här