Fordon
Citybanan först med väggar mot trafiken
Om två veckor öppnar pendeltågstunneln Citybanan. Då möter resenärerna ett nytt inslag på stationerna: plattformsdörrar.
När Ny Teknik besöker station City pågår fortfarande en del arbete. Några personer installerar skyltar och på kakelväggen vittnar kronlösa träd om att fler plattor ska sättas upp.
På trafikskylten står att ett Märstatåg ska komma om en timme. Men undertill rullar texten ”Testmeddelande Citybanan.”
Mot spåren inramas perrongen av en vägg i glas och stål. I väggen finns 24 dörröppningar. När pendeltåget stannar vid stationen öppnas väggens dörrar automatiskt.
Liknande lösningar finns på olika ställen i världen för lättare tåg, till exempel i Köpenhamns tunnelbana. Men för tunga tåg är Citybanans plattformsdörrar unika, enligt Trafikverket.
– Och vårt system som läser av att tåget hamnar i rätt läge och öppnar plattformsdörrarna automatiskt, det finns ingen annanstans, berättar Helena Cornell, Trafikverkets projektledare för plattformsväggarna.
Systemet fungerar med hjälp av laserstrålar som kontrollerar att tåget är av rätt typ, står vid rätt läge, står stilla och att tågdörrarna har öppnats. När dessa kontroller är gjorda öppnar sig dörrarna i plattformsväggen.
Det automatiska systemet har specialutvecklats av väggleverantören, det schweiziska företaget Gilgen Door Systems, efter önskemålen från Trafikverket och landstingets trafikförvaltning.
Läs mer:
Syftet med plattformsväggarna är att inomhusmiljön på stationen ska bli bättre. Väggarna hindrar spridning av de partiklar som bildas när tågens hjul nöter mot rälsen, samtidigt som buller och drag från tunneln stoppas. Dessutom blir stationerna säkrare genom att risken för olyckor och självmord minskar.
Men konstruktionen av plattformsväggarna har inte varit helt enkel. Flera tester har gjorts ihop med tåg med en bit av väggen i Södertälje, för att finjustera detaljerna.
En hel del möda har lagts på att utforma väggen så att det inte ska gå att stå på utsidan av väggen, alltså mellan tåget och väggen. Lösningen blev en sluttande plåtlåda, som kallas klumpfoten, och en utstickande flärp av gummi.
Plattformsväggarna på de två stationerna har kostat omkring 200 miljoner kronor. Sammanlagt täcker de 1,5 kilometer plattformskant.
Helena Cornell har jobbat i projekt Citybanan i 13 år. Fyra av dessa har hon lagt på upphandlingen av plattformsväggarna. Nu när trafikpremiären närmar sig tycker hon att det känns både skönt och spännande.
– Det ska bli jätteintressant att se hur plattformsväggarna blir mottagna. Jag är jättenöjd, vi har fått till en bra lösning teknikmässigt och arbetsmiljömässigt, särskilt med hänsyn till att vi har utvecklat ett helt nytt system, säger hon.
Strax före midsommarhelgen utbröt en kabelbrand i Citybanans tunnel strax norr om stationen Stockholm södra. Orsaken var att en person hade råkat kapa fel elledning. Räddningstjänsten begärde att strömmen skulle stängas av i området, vilket ledde till kaos i tågtrafiken.
Två personer skadades och entreprenören ska nu utreda hur olyckan kunde inträffa. Men Citybaneprojektets öppningsdatum påverkas inte.