Fordon

Citybanan först med väggar mot trafiken

Plattformsväggarna på Citybanans två stationer är en unik lösning för tunga tåg, enligt Trafikverket. Helena Cornell visar hur de fungerar. Foto: Christian Rhen
En del arbete med skyltarna återstår på station City när det är två veckor kvar till trafikpremiär. Foto: Christian Rhen
Den så kallade klumpfoten ska förhindra att människor kan stå på fel sida om plattformsväggen. Foto: Christian Rhen
Lampor vid dörröppningarna visar för tågvärden att plattformsdörrarna är stängda och att plattformskanten är tom. Foto: Christian Rhen
På trafikskylten står att ett Märstatåg snart ska komma. Men för säkerhets skull framgår också att det är ett testmeddelande. Foto: Christian Rhen
Plattformsväggen har 24 dörröppningar i höjd med pendeltågens dörrar. Men alla delar i plattformsväggen går att öppna om det behövs vid en utrymning. Foto: Christian Rhen
Helena Cornell. Foto: Christian Rehn

Om två veckor öppnar pendeltågstunneln Citybanan. Då möter resenärerna ett nytt inslag på stationerna: plattformsdörrar.

Publicerad

När Ny Teknik besöker station City pågår fortfarande en del arbete. Några personer installerar skyltar och på kakelväggen vittnar kronlösa träd om att fler plattor ska sättas upp.

På trafikskylten står att ett Märstatåg ska komma om en timme. Men undertill rullar texten ”Testmeddelande Citybanan.”

Mot spåren inramas perrongen av en vägg i glas och stål. I väggen finns 24 dörröppningar. När pendeltåget stannar vid stationen öppnas väggens dörrar automatiskt.

Liknande lösningar finns på olika ställen i världen för lättare tåg, till exempel i Köpenhamns tunnelbana. Men för tunga tåg är Citybanans plattformsdörrar unika, enligt Trafikverket.

– Och vårt system som läser av att tåget hamnar i rätt läge och öppnar plattformsdörrarna automatiskt, det finns ingen annanstans, berättar Helena Cornell, Trafikverkets projektledare för plattformsväggarna.

Systemet fungerar med hjälp av laserstrålar som kontrollerar att tåget är av rätt typ, står vid rätt läge, står stilla och att tågdörrarna har öppnats. När dessa kontroller är gjorda öppnar sig dörrarna i plattformsväggen.

Det automatiska systemet har specialutvecklats av väggleverantören, det schweiziska företaget Gilgen Door Systems, efter önskemålen från Trafikverket och landstingets trafikförvaltning.

Läs mer:

Syftet med plattformsväggarna är att inomhusmiljön på stationen ska bli bättre. Väggarna hindrar spridning av de partiklar som bildas när tågens hjul nöter mot rälsen, samtidigt som buller och drag från tunneln stoppas. Dessutom blir stationerna säkrare genom att risken för olyckor och självmord minskar.

Men konstruktionen av plattformsväggarna har inte varit helt enkel. Flera tester har gjorts ihop med tåg med en bit av väggen i Södertälje, för att finjustera detaljerna.

En hel del möda har lagts på att utforma väggen så att det inte ska gå att stå på utsidan av väggen, alltså mellan tåget och väggen. Lösningen blev en sluttande plåtlåda, som kallas klumpfoten, och en utstickande flärp av gummi.

Plattformsväggarna på de två stationerna har kostat omkring 200 miljoner kronor. Sammanlagt täcker de 1,5 kilometer plattformskant.

Helena Cornell har jobbat i projekt Citybanan i 13 år. Fyra av dessa har hon lagt på upphandlingen av plattformsväggarna. Nu när trafikpremiären närmar sig tycker hon att det känns både skönt och spännande.

– Det ska bli jätteintressant att se hur plattformsväggarna blir mottagna. Jag är jättenöjd, vi har fått till en bra lösning teknikmässigt och arbetsmiljömässigt, särskilt med hänsyn till att vi har utvecklat ett helt nytt system, säger hon.

Strax före midsommarhelgen utbröt en kabelbrand i Citybanans tunnel strax norr om stationen Stockholm södra. Orsaken var att en person hade råkat kapa fel elledning. Räddningstjänsten begärde att strömmen skulle stängas av i området, vilket ledde till kaos i tågtrafiken.

Två personer skadades och entreprenören ska nu utreda hur olyckan kunde inträffa. Men Citybaneprojektets öppningsdatum påverkas inte.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Ridåer testas i tunnelbanan

Bygget av Citybanan har pågått i nästan nio år. Den 10 juli kl 05.00 ska pendeltågen börja rulla.

Projektet består av sex kilometer pendeltågstunnel mellan Tomteboda och Stockholms södra, samt två nya stationer, Stockholm City och Stockholm Odenplan.

I och med Citybanans öppnande får Stockholm fördubblad spårkapacitet. Det ska enligt Trafikverket leda till att alla tåg kan gå tätare och punktligare.

Även för Stockholms tunnelbana är någon form av säkerhetsbarriär på gång mellan plattform och tåg.

Under vintrarna 2014 och 2015 testades olika typer av plattformsdörrar på station Åkeshov. Den typ som bedömdes som lämpligast var en bred säkerhetsridå som hissas upp när tåget har stannat och sänks innan tåget kör vidare. Fördelen är att den fungerar ihop med flera olika typer av fordon.

Trafikförvaltningen ska nu gå vidare med längre tester av säkerhetsridån på två stationer under 2017 och 2018.