Chevrolets el-Camaro accelererar snabbare än Tesla Model S

2018-11-01 06:30  
Foto: Chevrolet

Tillverkarens nya elbil har 700 hästkrafter, 813 Nm – och slår Tesla Model S på strippen. Med Camaro eCopo inleder Chevrolet en ny era för sina muskelbilar.

Tesla har lagt smolk i glädjebägaren för många sportbilsägare. En Model S kan avverka 0-100 km/h på 2,7 sekunder, och med elmotorernas brutala vridmoment är det få traditionella modeller som är snabbare vid rödljuset. Men nu vill Chevrolet utmana Teslas dominans.

För uppdraget har företaget valt att bygga en elektrifierad version av sin senaste Camaro – den klassiska muskelbilen som man lanserade redan 1966. Bakom beslutet ligger också det faktum att Chevrolet trots framgångar med plug-in hybriden Volt och elbilen Bolt, säljer många törstiga V8:or.

Ett exempel är Camaro Copo. Versionen har skapats av företagets trimdivision, för de som vill köra dragrace. Med en sjuliters-V8 på 470 hästkrafter avverkar den banans quarter-mile 9,2 sekunder. Elbilen Camaro eCopo avtäcktes på Sema-mässan i Las Vegas, och som jämförelse utlovas att den ska den klara av strippens 402,3 meter på nio sekunder. Det är eventuellt snabbare än den specialbyggda kusinen med förbränningsmotor – och Tesla Model S, vars kända toppnotering för sträckan är 10,6 sekunder.

Även Camaro eCopo är speciellt framtagen för strippen. Det märks inte minst av placeringen av batterierna, två 200-voltsenheter vid baksätet och ytterligare två i bagageutrymmet. Detta ska säkerställa att elbilen kan få ned sina 700 hästkrafter och 813 Nm i backen.

De två elmotorerna är också kopplade till en automatlåda som är anpassad för tävlingsfordon. Ett 800-voltssystem ska ge kortare laddtider, men Chevrolet har ännu inte gett några uppgifter om bilens räckvidd – eller pris. Frågan är dock hur de konservativa Camaro-fansen kommer ta emot batteribesten? Chevrolets chef för prestandabilar, delar och motorsport, Russ O'Blenes tror att bilarna kommer övertyga fansen.

– Det finns ljud och det finns dofter – saker som vi var vana vid men som nu är på väg att försvinna. Men i utbyte för vi renare och mer pålitliga tävlingsbilar. Elmotorer är inte bara snabbare, de kan köras mycket längre mellan att de måste byggas om – jämfört med vad som brukar vara fallet för traditionella förbränningsmotorer. Jag tror att det inledningsvis kommer finnas en del polarisering, men det är ett faktum att elbilarna verkligen är en otrolig sak, säger Russ O’Blenes till The Verge.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL