Fordon

Candela tar in nästan 80 miljoner kronor

Elbåten Candela Seven, med bärplansteknik. Foto: Mikael Mahlberg

Ted-chefen Chris Anderson tror på den svenska elbåtstillverkaren Candelas bärplansteknik. Bolaget ökar nu utvecklingstakten med närmare 80 miljoner kronor i färskt kapital.

Publicerad

Candela, grundat 2014, tillverkar elbåtar med bärplan och avancerad styrteknik. Syftet är att sänka energiförbrukningen så att båten kan färdas långt trots batteriers låga energitäthet jämfört med bensin. Hittills har ett 15-tal exemplar av första modellen Seven levererats från fabriken i Gåshaga i Stockholm.

Bolaget meddelar nu att de tagit in närmare 80 miljoner kronor i kapital. Chris Anderson, chef för föreläsningsorganisationen Ted, står för en "väsentlig del" av investeringen.

”Jag är både stolt och tacksam över att ha Chris med ombord. Han är en sann humanist och visionär som främjar idéer som leder till en bättre värld. Och dessutom en skicklig entreprenör”, säger vd Gustav Hasselskog i ett pressmeddelande.

Hur stor del, eller ens om det är en majoritet, vill Candelas pr-ansvarige Mikael Mahlberg dock inte säga. Han vill heller inte säga vem den eller de andra investerarna är.

Candela har tagit i cirka 40 miljoner kronor sedan tidigare. Det här är dock bolagets första större externa investeringsrunda

Vad ska ni använda pengarna till?

– Utveckling. Tanken är också att bli världens största elbåtstillverkare 2021. Det finns många möjliga spännande projekt att göra med ett elektriskt bärplanssystem. Men jag får återkomma till vilka. Poängen med Candela är att få världen att gå över från fossildrift till el på sjön. Vi ska försöka snabba upp den processen, säger Mikael Mahlberg till Ny Teknik.

Investeringen kommer att innebära nyanställningar, men han vill i dagsläget inte kommentera hur många.