Byt ut framhjulet så har du plötsligt en elcykel

2020-03-03 12:00  
Tanken med Teebike är att den ska sköta sig själv, men det finns några kontroller som hanteras via mobiltelefonen. Foto: Teebike

Franska Teebike utvecklar en liten navmotor med inbyggda batterier som sitter i ett färdigt hjul. Lösningen börjar automatiskt knuffa på efter 5 km/h, men du kan aktivera en boost-funktion med mobilen.

Elcykelpremien satte fart på försäljningen under 2017-2018 då över 89 000 elcyklar fick del av den statliga subventionen. Föga överraskande var det de mer exklusiva modellerna som stod för ökningen. I antal fick de vanliga cyklarna förvisso stå tillbaka under el-ruschen, men inte sett till ekonomisk tillväxt. För enligt Svensk Cykling var trenden fortsatt att vi köper allt dyrare cyklar.

Och i brist på statliga subventioner kan du förvandla din konventionella tvåhjuling till en elcykel. Allt du behöver göra är att byta ut framhjulet mot Teebike. Till skillnad från lösa navmotorer som kan köpas på nätet utgörs den franska lösningen av en liten navmotor med inbyggda batterier som sitter i ett färdigt hjul. Det rapporterar Tech Crunch. Enligt tillverkaren ska vem som helst vara händig nog för att byta ut framhjulet på sin cykel och koppla upp det mot den medföljande appen.

Förvandlar en vanlig cykel till elcykel

Uppstartsbolagets grundare Laurent Durrieu utvecklade hjulet 2019. Han konstaterade att elcyklar ofta är tunga, dyra och överkomplicerade. Inspirationen kom dock i Kina där fransmannen hade verksamhet som entreprenör inom förnybar energi. Där såg han de enorma cykelkyrkogårdarna efter misslyckade bolag som dumpade sina tvåhjulingar när den kinesiska bubblan kring cykeldelning sprack. Då tänkte Laurent att man verkligen borde komma på en lösning som kunde förvandla en vanlig cykel till en elcykel.

Läs mer: Slopad subvention sänker elcyklar

Teebike sköter sig själv, men har några få kontroller som hanteras via mobiltelefonen. Så fort sensorerna känner att cykeln rör sig snabbare än 5 km/h så ger motorn extra kraft, och den slutar driva vid 25 km/h. Hjulet är kopplat till en enkel app där man kan slå av motorn, men även aktivera en boost-funktion som ger hjälp från stillastående – exempelvis om man ska starta i en uppförsbacke. Appen kan dessutom låsa framhjulet och koppla på ett stöldlarm.

Hur bolaget har tänkt angående stöldrisken framgår inte. På vanliga cyklar är framhjul enkla att skruva av. Kanske kommer två bygellås att krävas – ett i ramen och ett i framhjulet.

John Edgren

Mer om: Elcykel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt