Bussen blir kraftverk nästa vecka

2015-01-08 10:11  
Bränslecellbussen tillverkas av Hino med Toyota bränslecellteknik, som som används i personbilen Mirai. Foto: Toyota

Toyota och Hino låter sin nya bränslecellbuss rulla ut i trafik 9 januari. Veckan därpå ska den även fungera som nödkraftverk.

samma sorts bränslecell som utvecklats för personbilen Mirai, som Toyota säljer sedan mitten av december, används i en bränslecelldriven buss som Toyota utvecklat tillsammans med Hino.

Hino är Toyotas dotterbolag för buss- och lastbilsproduktion. Bussen tas fram som ett forskningsprojekt och den ska trafikera vissa sträckor i Toyota City.

Under evenemanget Toyota World Environment Week 10 - 18 januari ska bussen dels användas för persontransporter, dels fungera som externt nödkraftverk vid demonstrationer 14 - 18 januari i Toyota Ecoful Town.

Bussen har plats för 76 passagerare, varav 26 sittande. Två bränslecellstackar ger effekten 114 kW vardera. För framdrivningen svarar två elmotorer på 110 kW vardera. Åtta trycktankar används för att lagra 480 liter vätgas vid trycket 70 MPa.


Följ Ny Teknik på Facebook!

Håkan Abrahamson

Mer om: Buss Toyota

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt