Bose brusreducerande teknik tar bort elbilarnas trista oljud

2019-01-11 09:01  
Foto: Bose

Accelerometrar och mikrofoner mäter vibrationer och oljud – sedan räknar en algoritm ut en lämplig motsignal. Bose tror att systemet kan dyka upp i bilar 2021.

I dag hjälper hörlurar med brusreducerande teknik oss att stänga ute vardagens slammer. Bland de som ligger i framkant finns Bose – och deras hyllade QC-serie. Som en av de stora leverantörerna av ljudsystem till bilbranschen är det naturligt att man nu flyttar tekniken från sina smarthörlurar in i kupén. Hyundai/Kia har tidigare använt brusreducering för att bygga ett ljudsystem där alla i bilen kan lyssna på olika musik samtidigt – men Bose tacklar istället bilarnas missljud.

Elbilar utgör en ständigt växande andel av fordonsparken, och många fascineras över hur tysta de är. Men faktum är att förbränningsmotorn maskerade en hel del vägljud som kan vara nog så irriterande. Utan brummandet under huven kryper sig obehaget på – men att bygga bort problemet skulle göra fordonen tyngre, vilket inskränker elbilarna räckvidd.

Därför är Bose teknik för brusreducering ett logiskt svar. De kallar systemet för QuietComfort. Road Noice Control (RNC). Accelerometrar monterade i bilen gör det möjligt för den egna algoritmen att konstant mäta de vibrationer som kan skapa oljud. Informationen används för att räkna fram en akustisk motsignal. Den levereras sedan genom bilens högtalarsystem.

Läs mer: Så kapar hörlurarna bruset

Mikrofoner mäter vägljudet i kupén så att systemet kan anpassa sina motmedel efter olika vägtyper. Systemet kan till och med dämpa ljudet av potthål. Det kan också ändra sina insatser allt efter som bilen blir äldre och ljudbilden förändras.

– I flera år har vi frågat oss själva varför vi helt enkelt inte anpassar vår teknik för brusreducering i hörlurar till fordonskupéer – för en tystare upplevelse. Vi vet dock att det är mycket svårare att kontrollera oljud i ett större utrymme som en bilinteriör, jämfört med det förhållandevis lilla området runt öronen. Men genom framsteg inom vår forskning samt våra envetna ansträngningar kring att lösa svåra problem har vi lyckats nå en minskning av vägljudet som skiljer ut Bose jämfört med vad våra konkurrenter har lyckats med, säger John Feng på Bose Automotive, Active Sound Management Solutions i ett pressmeddelande.

Det är en komplicerad utmaning, men Bose har sedan tidigare sålt in systemen Engine Harmonic Cancellation (EHC) och Engine Harmonic Enhancement (EHE) till bilbranschen – teknik som reducerar oönskat motorljud. Nu finns nya QuietComfort RNC tillgängligt för tillverkarna, och Bose tror att de första bilarna med systemet kan dyka upp i slutet av 2021.

Viktor Krylmark

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt