Bosch gör hydraulikhybrid åt PSA

2013-01-23 15:52  

Bosch utvecklar en hydraulikdriven framdrivning åt franska Peugeot-Citroen som är betydligt lättare än elhybridsystem.

(Uppdaterad) Det blir en kombinerad drivlina med förbränningsmotor och kinetisk energi som tas tillvara vid inbromsning och lagras i en trycktank. Energin lagras som komprimerad luft i en avlång tank, där kolven påverkar en hydraulvätska som via en pump driver en hydraulmotor. PSA kallar hybridsystemet "Hybrid Air".

Hela hybridanläggningen kommer att väga omkring 100 kg, vilket är hälften av vad komponenterna för elhybriddrift väger. Enligt PSA blir tekniken billigare och mer lättservad än elhybridsystem.

Tekniken ska vara mogen för lansering kommersiellt 2016 och ska finnas i bilar som kostar mindre än 20000 euro, meddelade PSA och Bosch vid en presentation på tisdagen. Det är bilar i storleksklassen Peugeot 208 eller Citroen C3. I kombination med bensinmotor ska bränsleförbrukningen kunna hållas kring 2,9 l/100 km, uppger PSA i sin pressinformation.

Med hybridtekniken ska det bli möjligt att minska bränsleåtgången i stadstrafik med upp till 45 procent.

Genom sitt tekniska samarbete med PSA kommer även GM ha tillgång till denna hybridteknik, uppger tidningen Automotive News.

Se PSAs informationsvideo om tekniken här

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt