BMW visar el-suv med 40 mils räckvidd

2018-04-26 11:08  

Det bayerska svaret på Teslas kommande Model Y. På bilsalongen i Peking ger BMW en försmak av elsuven IX3. ”Vi var tidiga med att fokusera på det här området”, säger företagets vd Harald Krüger.

De tyska biltillverkarna har börjat få upp farten på elbilsutvecklingen. Audi kommer släppa modellen E-tron quattro efter sommaren, Mercedes ska lansera EQC efter årsskiftet – och nu presenterar BMW sitt alternativ.

IX3 är en helelektrisk version av populära mellanklassuven X3, och även om man kallar den för ett koncept så lär produktionsmodellen inte ligga allt för långt ifrån detta.

Tittar man under skalet så har BMW petat ner en elektrisk motor med effekt på 270 hästkrafter samt ett batteri med nettoeffekt på 70 kWh. Konfigurationen ska ge en räckvidd på ”över 400 km” enligt den nya striktare WLTP-körcykeln som blir standard i september.

Vidare ska modellen klara av 150 kW-laddning – en effekt som Audi även konfirmerat för sin elbil.

BMW säger att deras långa erfarenhet av elektrifiering innebär att de är bra rustade för framtiden, eftersom utvecklingen av batterier och drivlinor resulterat i komponenter som kan integreras i flertalet modeller.

Läs mer: BMW:s nya superlabb ska testa autonom teknik

Som ett bevis på detta tillåter deras flexibla plattformsarkitektur fram-, bak- eller fyrhjulsdrift samt alla former av drivlinor (förbränningsmotor, helelektrisk eller plug-in hybrd).

Men tro inte att det går att kasta in en beställning på BMW:s el-suv. Först 2020 lanseras IX3, som ska byggas av joint venture-bolaget BMW Brilliance Automotive i Kina. Det innebär att när den lanseras måste den stångas med ovan nämna Audi E-tron quattro, Mercedes EQC, samt Tesla Model Y.

Priset är inget man ännu har avslöjat, dock lär det ligga en bra bit över de 450.000 kr som en vanlig X3:a startar på.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt