BMW och Baidu i samarbete med självkörande bilar

2018-07-11 12:42  

BMW tar hjälp i racet mot autonoma fordon. Tyska märket kommer nu ingå i it-jättens Baidus projekt Apollo.

Det börjar bli allt mer tydligt att ai och autonoma förarsystem är två fokusområden för kinesiska företag. Det har BMW insett och nu avslöjar bilkoncernen att man skrivit på ett intentionsavtal med it-jätten Baidu. Överenskommelsen innebär att BMW ingår i den grupp företag som ska använda sig av- och utveckla fordonsplattformen Apollo. En öppen arkitektur för självkörande bilar.

BMW har hittills legat i skuggan av företag som Waymo och GM när det kommer till självkörande bilar, men tidigare i år meddelade företaget att man skulle rekordinvestera i elektrifiering och autonom teknik.

– Hållbar mobilitet och autonom körning går hand i hand. Vi kommer att lansera autonom teknik i Inext 2021. Det innebär att vi tekniskt har bemästrat nivå tre till fem. Systemet kommer att vara fullt integrerat och säkert. I år kommer vi dubbla storleken på vår självkörande testflotta till runt 80 fordon, sa Harald Krüger, då investeringsplanerna avslöjades.

Nya avtalet ska hjälpa tyskarna på traven

– Starka band mellan fordonsbranschen och teknikledare är en nyckel till framgång i maratonet mot autonom körning. Vi strävar efter konsistenta globala tekniska standarder för att överkomma dagens regionala diskrepans gällande implementering och regler. Genom att BMW Group och Baidu samarbetar kan vi markant accelerera tekniskt tillvägagångssätt och specifika krav gör att göra visionen om självkörande bilar en verklighet, säger Klaus Fröhlich BMW:s utvecklingschef i ett uttalande.

Läs mer: Nya detaljer om Apples självkörande bilar avslöjade

Apollo är en öppen plattform för självkörande teknik och sedan lansering förra sommaren har totalt 118 globala partners lockats till programmet. Målet är att man kollektivt ska accelerera innovationen för att få fram en säker och pålitlig fordonsgrund med alla funktioner och finesser en självkörande bil behöver. Om kollektivet har tillräckligt med kraft för att komma ikapp GM, Waymo och Daimler-Bosch återstår att se.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt