BMW lanserar luftfilter som innehåller nanofibrer

2020-08-28 10:29  
BMW:s skiss av hur filtret fungerar. Foto: BMW

Enligt BMW ska den nya typen av luftfilter med nanofibrer göra kupén i stort sett partikelfri. Bilarnas utsida får dessutom detektorer som automatiskt aktiverar återcirkulation om luften utanför är dålig.

Biltillverkare har profilerat sig med att deras filter skyddar personerna i kupén från allergener som pollen – och de skadliga små partiklar som kommer från bilarnas förbränningsmotorer samt däckslitage. Pandemin har medfört ytterligare aktualitet kring luftburna patogener.

Bilarnas luftfilter har blivit ett starkt säljargument. Det visas exempelvis av att Geely lanserade sin modell Icon med att den var utrustad med ett speciellt filter som sades hindra virus från att komma in i bilen.

Nu är det BMW Group som meddelar att de i höst introducerar sin nya luftrening. Det handlar om en ny typ av luftfilter som använder nanofibrer. Tekniken ska vara effektivare på att ta hand om extra små partiklar, vilket omfattar allergener såväl som mikrobiella partiklar. Enligt BMW innebär lösningen att bilens system på mindre än två minuter kan rensa luften på nära nog samtliga partiklar.

Läs mer: BMW: Elbilar är dyrare ett bra tag till

Tidigare undersökte University of Birmingham hur rätt inställning på bilens ventilationssystem påverkar luftkvaliteten i kupén. Lägst exponering för farliga ämnen fick forskarna med rutorna uppe och ventilationen satt på recirkulation, samt med luftkonditioneringen avstängd.

Med andra ord kan det vara värt besväret att återcirkulera kupéluften när man exempelvis kör i långsamma bilköer. Men BMW:s bilar kommer nu att kunna sköta det åt dig. Förutsatt att modellen har rätt specifikationer så är bilens utsida utrustad med detektorer som automatiskt aktiverar återcirkulation av kupéluften, om luften utanför har en allt för dålig kvalitet.

Filtren kommer att dyka upp i BMW:s 7- och 8-serie samt modeller inom X5, X6 och X7-serierna.Först på banan med tekniken blir dock Rolls-Royce.

John Edgren

Mer om: BMW

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt