BMW avslöjar kommande flaggskepp – Crossover som är autonom elbil

2018-09-19 06:00  

Nu presenterar BMW fakta om sitt koncept Vision Inext. Crossovern samlar tillverkarens idéer kring elektrifiering, autonom körning och det uppkopplade fordonet. En modell ska stå färdig för produktion år 2021.

Biltillverkaren har lagt tio år på att utveckla sin kommande flaggskeppsmodell, och nu visar BMW upp en försmak med Vision Inext. Konceptet ska sammanföra de strategiska innovationsområden som företaget arbetar mot just nu. Det innebär en utsläppsfri elbil med en hög nivå av autonom körning, som är fullt uppkopplad.

2021 kommer den serietillverkade versionen börja tillverkas på fabriken i Dingolfing. BMW utlovar att bilen kommer ha självkörande teknik som minst motsvarar nivå 3. Elbilen ska då ha en räckvidd som överstiger 60 mil enligt Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure. Det rapporterar Autonews.

Med konceptet vill BMW visa upp en design som är frikopplad från de normer som tidigare har styrt bilarnas formgivning. Crossovern har en bred hjulbas, korta överhäng och stora 24-tumshjul. Luftintagen i fronten har ingen förbränningsmotor att kyla ned – bakom njurarna sitter istället en intelligent panel med olika sensorer.

Läs mer: Det här kan fler självkörande bilar leda till

Istället för sidospeglar har bilen kameror och dörrhandtagen har ersatts av touch-känsliga ytor. Inext har även en intelligent interiör. I Ease-läget förvandlas centerkonsolens träytor till touchkontroll. När man rör vid träytan följs fingrets rörelse av en svans av lampor som liknar en komet. Jacquard-tyget i baksätet kommer också ha integrerad kontrollförmåga – och det går exempelvis att kontrollera musiken med olika gester som får visuell respons med LED-lampor under tyget.

Man kan också visualisera information via intelligent projicering, vilket på sikt ska göra skärmar överflödiga. Tekniken kan både utgöra både läslampa och interaktiv projektionsyta. Exempelvis kan text i en bok kompletteras med projicering av bilder eller rörligt material.

Nya funktioner med autonomi och elektrifieringen

Autonomin medför en del nya funktioner i kupén. Föraren kan växla mellan två lägen: Boost mode innebär att ratt och skärmar positioneras mot föraren. Det elektriska förarsystemet används för att skapa en dynamisk men tyst och utsläppsfri körupplevelse.

Med Ease mode förändras förarmiljön så att man lättare kan interagera med olika funktioner. Ratten dras tillbaka en aning och skapar en känsla av öppna ytor. Skärmen på instrumentbrädan växlar från förarrelaterat innehåll till att ge förslag på intressanta platser och händelser längs vägen.

Läs mer: BMW återkallar 320 000 i Europa efter bilbränderna

Shy Tech innebär att all teknik är integrerad under ytan och enbart aktiveras när förare och passagerare vill. I framtiden kommer alla funktioner kunna hanteras via träytor eller tyg. Bilens personliga assistent, Intelligent Personal Assistant, väcks till liv med ett röstkommando. Den är fullt integrerad med smarta enheter eller smarta hemnätverk via BMW Connected, vilket möjliggör för förare att exempelvis stänga fönstret i hemmet medan de sitter i bilen, via röststyrning.

– Personlig mobilitet kommer genomgå markanta förändringar. Möjligheterna som kommer med självkörande bilar och en ständig utveckling av uppkopplade funktioner innebär helt nya upplevelser och sätt att forma en bilresa. Med detta i åtanke har vi designat denna helt elektrifierade BMW Vision iNEXT som en mobil miljö som ska förhöja livskvalitet, säger Klaus Fröhlich, styrelsemedlem och utvecklingsansvarig hos BMW Group i ett pressmeddelande.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt