Bildesignern: Jag har ett drömjobb

2011-04-19 23:00  
Efter tolv år som bildesigner på Volkswagen tycker Martin Kropp fortfarande att det är ett drömjobb. Foto: Michael Melanson och Volkswagen

Det har blivit tuffare att vara bildesigner. Fler modeller ska pressas fram på kortare tid. <br>- Men det är fortfarande ett drömjobb, säger Martin Kropp, 47, svensk designer på tyska Volkswagen.

<p>Han var egentligen lovad jobb på Jaguar. Men Martin Kropp orkade inte vänta utan valde Volkswagen i stället. Det var tolv år sedan och beslutet har han aldrig ångrat. </p> <p>Vad gör du på jobbet?</p> <p>- Jag sitter på exteriör bildesign. Vi får ett chassi som grund, därpå ritar vi en exteriör form.</p> <p>- Alla designer ritar var sin bil med lampor och glas och kromlister och hela paketet. Sedan väljs det ut en bil som passar.</p> <p>Hur självständigt är ditt arbete?</p> <p>- Ganska mycket, inom givna ramar. Vi har måtten på chassit och hjulen att utgå ifrån. Sedan gäller reglerna för typbesiktning, och så har vi vissa husregler.</p> <p>Finns det ett speciellt tyskt formspråk?</p> <p>- Ja. Bilen har en speciell närvaro på vägen. Den sitter tungt på vägen. Tysk design utgår ofta från hjulen och hjulhusen. Och så har den precision.</p> <p>Hur är tyskarna att jobba med?</p> <p>- Det är rätt hård stämning ibland. Passar det inte kan man gå. I Sverige har vi en mjukare jargong. Jag har intrycket att man inte bryr sig lika mycket om varje anställd här.</p> <p>Talar du tyska?</p> <p>- Ja, det måste man lära sig. Det kan bli lite hackigt när vi kommer in på specifika tekniska frågor, då får man hjälpa till med engelska.</p> <p>Hur är arbetsbelastningen?</p> <p>- Man väntas vara kvar långt efter stängningsdags. Det räcker sällan med åtta timmar, det är oftast tio-tolv per dag.</p> <p>- Det har blivit intensivare och intensivare. När jag började var det färre modeller som skulle göras. Produktpaletten har utvecklats enormt. Processtiderna krymper, man måste vara färdig fortare.</p> <p>Hur fick du jobbet på VW?</p> <p>- Jag skickade in en mapp med skisser, teckningar och foton på modeller jag gjort.</p> <p>- Sedan blev jag kallad till intervju. Jag åkte hit, och det stämde med personkemin också.</p> <p>- Officiellt får man ett begränsat kontrakt med en prövotid på upp till 1,5 år. Men ofta kastas man direkt in i ett projekt.</p> <p>Vad har du för utbildning?</p> <p>- Det blev flera förberedande konstskolor med skulptur och målning innan jag kom in vid industridesign på Konstfack 1993. Sen tog jag min master i bildesign på Royal College of Art i London 1998.</p> <p>Hur funkar lön och levnadskostnader?</p> <p>- Det är ganska förmånligt. Lägenheterna här är billigare än i Stockholm. Jag tjänade 84 000 Euro förra året. Det är enligt vår lönetariff. Men man talar helst inte om lönen i Tyskland.</p>

Martins bästa tips - så gör du för att lyckas

  • Det krävs konstnärlig läggning och teknisk förståelse. Gå utbildningar som lär dig rita och skulptera i lera. Du måste kunna de här sakerna bra.
     
  • Ta en master vid någon av de större bildesignskolorna. Förutom Royal College of Art i London finns de i Tyskland, USA och i Umeå.
     
  • Efter skolan är det tufft att få in en fot. Det skickas in mycket mappar med arbetsprover, det är inte säkert att din hamnar på rätt skrivbord vid rätt tillfälle. Därför är personlig kontakt ovärderlig, via praktikplats eller examensarbete.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL