Autonoma bussen klarar alla väder – med finsk teknik

2018-11-02 07:00  
Skyttelbuss i Esbo, Finland. Bilden är en illustration.Foto: Sensible 4

Japanska Muji ville att deras självkörande skyttelbuss skulle klara arktiska förhållanden. Gacha har tio säten, sex ståplatser – och en räckvidd på mer än tio mil.

En rad företag kör i dag autonoma testfordon på allmän väg. De flesta rullar i miljöer med ett torrt och stabilt klimat, och valet är förståeligt i och med att bara trafikmiljön i sig är en nog så stor utmaning för fordonens system. Men ett faktum är att självkörande bilar och bussar måsta kunna hantera alla typer av väder för att tekniken ska bli pålitlig.

I många fall har man ännu inte nått dit. Dagens system kan få stora problem vid kraftigt regn, dimma eller snö. Ett företag i finska Esbo har tagit fasta på detta. Sensible 4 utvecklar autonoma system för vårt nordiska klimat, med tester och validering i arktiska, lappländska förhållanden. När japanska Muji skulle bygga en autonom skyttelbuss för alla väder så valde de att använda finländarnas självkörande teknik.

Över tio mils räckvidd

Nu visar de två företagen upp resultatet. Gacha har tio säten och sex ståplatser. Maxhastigheten vid autonom körning är 40 km/h. Räckvidden ligger över tio mil och skyttelbussen kan snabbladdas, med trådlös laddning som tillval. I det finska sensorpaketet ingår fyra lidarsensorer, åtta radarsensorer och en 360-gradres kamera – samt en GPS och tröghetsmätare (IMU). Systemet är uppkopplat mot 4g.

Det fyrhjulsdrivna fordonet har ingen fram- eller baksida. Gacha är utvecklad för att ge en maximal användarvänlighet, bland annat med tanke på Japans åldrande befolkning. I mars nästa år ska robotbussen visats upp för allmänheten. Sedan kommer Gacha börja köra passagerare i tre finländska städer, på allmän väg.

Läs mer: Tuff miljö för ny självkörande buss

Nu håller Sensible 4 och MUJI på att slutföra planerna för den första flottan, som förväntas rulla ut 2020. För närvarande är Sensible 4 ute efter lämpliga partners intresserade av att producera bussarna, såväl som investerare för att påskynda företagets tillväxt.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt