Fordon

Autonoma bussen klarar alla väder – med finsk teknik

Skyttelbuss i Esbo, Finland. Bilden är en illustration.Foto: Sensible 4

Japanska Muji ville att deras självkörande skyttelbuss skulle klara arktiska förhållanden. Gacha har tio säten, sex ståplatser – och en räckvidd på mer än tio mil.

Publicerad

En rad företag kör i dag autonoma testfordon på allmän väg. De flesta rullar i miljöer med ett torrt och stabilt klimat, och valet är förståeligt i och med att bara trafikmiljön i sig är en nog så stor utmaning för fordonens system. Men ett faktum är att självkörande bilar och bussar måsta kunna hantera alla typer av väder för att tekniken ska bli pålitlig.

I många fall har man ännu inte nått dit. Dagens system kan få stora problem vid kraftigt regn, dimma eller snö. Ett företag i finska Esbo har tagit fasta på detta. Sensible 4 utvecklar autonoma system för vårt nordiska klimat, med tester och validering i arktiska, lappländska förhållanden. När japanska Muji skulle bygga en autonom skyttelbuss för alla väder så valde de att använda finländarnas självkörande teknik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här