Autonom vägvält ska göra vägarna bättre

2019-11-06 11:15  

En självkörande vält som ska höja kvaliteten på vägarna och korta anläggningstiderna. Nu har tekniken demonstrerats och genomgått konceptvalidering.

När det kommer till vägbyggnation är kompakteringen av ytlagren en avgörande process för att se till att säkra kvaliteten. Och om det görs bra så är resultatet vägar som håller längre och är säkrare. Men att behöva ha en förare som kör en asfaltsvält eller kompaktor är inte optimalt ur effektivitetssynpunkt – och i ett norskt innovationsprojekt har man nu tittat på att automatisera välten.

– Det är ett arbete som kräver en stor noggrannhet och erfarenhet, samtidigt som det utförs på ett avgränsat område. Detta är perfekta förutsättningar för en autonom lösning, där en operatör kan styra flera maskiner som exempelvis kan arbeta nattetid, säger Thomas Eriksen, teknisk projektledare på Semcon i Norge, i ett uttalande.

Bakom projektet står Nye Veier, vilket är norska motsvarigheten till Trafikverket. Den teknik som testas i välten är utvecklad av Semcon- och Husqvarnaägda Yeti Snow Technology, och det är samma grundsystem som har visats upp i bland annat självkörande snöplogar. Systemet är framtaget för att avlasta personal från uppgifter som är monotona men kräver hög precision.

Läs mer: Volvo CE utökar 5g-anläggning – ska visa upp prototypmaskiner i utmanande miljö

– Det här är ett bra exempel på hur ny teknik skapar förutsättningar för effektiva och säkra lösningar för vägbyggnation i framtiden. I slutändan skapar det möjlighet till att bygga nya vägar både snabbare och mer kostnadseffektivt, säger Sebastian Kussel, ansvarig för teknik och utveckling på Nye Veier.

I dagsläget har man demonstrerat systemet på ett vägbygge i Norge och nästa steg i projektet är att i slutet av 2020 ha välten i arbete under begränsade förhållanden. Själva systemet är programmerat så att kompaktorn vid vägbyggnation ska passera sex gånger över ytan med mindre än 20 cm överlappning. Rutten fastställs utifrån gps-positionering och välten kör i 2-3 km/h under kompakteringen.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt