Fordon
Apple-avhopparna ger autonoma bilar nya ögon

Självkörande fordon förlitar sig på en rad sensorer – men det finns luckor i tekniken. Nystartade Aeva har skapat ett system som kombinerar styrkorna hos lidar och radar.
Soroush Salehian och Mina Rezk hoppade av Apples hemlighetsfulla ”Special Projects Group”. Deras nya projekt är Aeva – och startupföretaget i Silicon Valley ska ge självkörande bilar helt nya ögon.
Dagens autonoma fordon använder en rad olika sensorer för att läsa av sin omgivning. Bland annat radar och lidar (light detection and ranging), kameror och ultraljudssensorer.
Men trots bredden av teknik finns det hål i fordonens perceptionsförmåga. Exempelvis kan 2D-radar inte avgöra föremåls höjd. Kameror är känsliga för väderfenomen som dimma och regn, samt lågt stående sol. Säkerheten bygger också på att alla systemen samverkar på ett felfritt sätt.
Läs mer:
Aevas system ska ge en mer komplett, detaljerad och sanningsenlig bild av verkligheten. Företagets sensorer är besläktade med lidar, men istället för att skicka ljuspulser sänder de ut en konstant ljusvåg som låter Aeva hämta in en mer komplex bild av omgivningen.
Referenspunkterna mäter nämligen både djup och hastighet på den reflekterande ytan. Dessutom har systemet en längre räckvidd än lidar. Tekniken är mindre väderkänslig och kan identifiera höga objekt som broräcken. Samtidigt störs inte signalen ut av andra system.
Aevas prototyp är fortfarande under utveckling, och innovatörerna får skynda sig på. För flera lärosäten arbetar på liknande system, bland annat Berkeley och University of California. Till detta kommer företag som Oryx Vision och Quanergy.