Äntligen - här är den isfria rutan

2010-11-23 23:00  
Så här bra kan den isfria vindrutan fungera. Foto: Volkswagen

Trött på att skrapa bilen? Snart kommer vindrutan som stoppar isbildning utan el. Först i världen, hävdar Volkswagen.

<p>- En isfri vindruta blir snart ett tillval för våra kunder, säger Thomas Drescher på Volkswagens utvecklingsavdelning.</p> <p>Ett tunt skikt indiumtennoxid, ITO, är allt som behövs för att hålla vindrutan fri från is och imma. Tekniken utvecklas av Volkswagen och Audi i sam-arbete med forskare vid tyska Fraunhoferinstitutet.</p> <p>Den nya ytbeläggningen kallas Low E, low thermal emissivity, och minskar vindrutans värmeutstrålning markant. </p> <p>I bästa fall kondenserar inget vatten alls på fönstret, och när glaset förblir torrt så bildas heller ingen is. Skyddet fungerar även när temperaturen sjunker ned mot 18 minusgrader, enligt biltillverkaren. Effekten påverkas dock av luftfuktighet, väder och vind.</p> <p>Tunna filmer av det genomskinliga materialet ITO finns sedan tidigare i exempelvis pekskärmar. Men de brukar vara ömtåliga och har därför inte kunnat användas i utsatta miljöer. </p> <p>Det nya med Fraunhoferforskarnas film är att den tål slitage, och </p> <p>höga temperaturer </p> <p>i bilfabriken. </p> <p>Men det finns ett stort aber. Radiomottagningen påverkas när vindrutan täcks med elektriskt ledande ITO. Både mobilen och gps-en kan slås ut. </p> <p>Det problemet försöker forskarna nu lösa innan tekniken lanseras på marknaden. Volkswagen siktar därefter på att införa de nya isfria vindrutorna i hela koncernen. </p>

Charlotta von Schultz

Mer om: Snö Volkswagen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt