Amazon lägger sig i Volvos baklucka

2018-04-24 16:14  
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ett nytt samarbete mellan företagen ger Volvo-ägare nya möjligheter till e-handel.

Samarbetet mellan den svenska biltillverkaren och det amerikanska megabolaget riktar sig till amerikanska ägare av Volvo-bilar som är tillverkade 2015 eller senare, enligt Di Digital.

Inledningsvis kommer tjänsten att erbjudas i 37 olika städer och riktas till Amazons Prime-kunder. Volvo får också sällskap av General Motors i samarbetet.

Tjänsten fungerar på så sätt att paketleverantören guidas till var bilen är parkerad. Då låser Volvo-ägaren upp sin bil på distans via en app så att paketet kan läggas ner i kundens baklucka.

Innan tjänsten ska lanseras kommer den att testas under sex månader i Kalifornien och Washington.

Christoffer Bertzell

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt