Fordon
7 av 10 vågar inte åka i helt autonoma fordon

En rad olyckor där autonom teknik varit inblandad har sänkt amerikanernas förtroende för teknikområdet. I en enkät svarar 71 procent att de nu skulle vara rädda inför att åka i ett helt självkörande fordon.
Alla inom bilbranschen tycks vara överens om att framtidens bilar kommer köra sig själva, men frågan är när tekniken kommer anses vara mogen? En rad olyckor med autonoma system har uppenbarligen kantstött förtroendet.
Tesla må säga att deras bilar inte är självkörande, men en rad olyckor där deras Autopilot har fallerat kastar ändå en skugga över teknikområdet. Bara förra året skedde tre krockar i USA kopplade till deras system, var av en hade dödlig utgång. Och 2016 var systemet inbladat i två dödsolyckor, en i USA och en i Kina.
Uber står för den mest högprofilerade olyckan bland de autonoma testfordon som rullar på allmän väg. I mars för ett år sedan körde deras Volvo på en cyklist som korsade vägen i Tempe, Arizona. Säkerhetsföraren hann inte reagera och cyklisten dog. Det märkliga är att bilens autonoma system borde ha varit väl rustat för att klara av ett så förväntat scenario.
Rädslan för självkörande fordon har ökat
Hur har då olyckorna påverkat allmänhetens inställning till de autonoma bilarna? American Automobile Association har undersökt saken. Svaret är att 71 procent av amerikanerna nu är rädda för att åka i ett helt självkörande fordon. När AAA ställde samma fråga innan förra årets tillbud så var 63 procent rädda för att färdas i helt autonoma fordon. Organisationen anser att man nu behöver överbrygga gapet mellan allmänhetens uppfattning – och hur den autonoma tekniken faktiskt fungerar.
– Autonom fordonsteknik utvecklas väldigt publikt, och som konsekvens av detta påverkas konsumenternas inställning. Om man ges möjlighet att interagera med delvis- eller helt autonom fordonsteknik så kommer det hjälpa konsumenterna att ta bort en del av mystiken, och öppna dörren för en större acceptans, säger Greg Brannon, AAA:s chef för avdelningen Automotive Engineering and Industry Relations på deras hemsida.
Accepterar tekniken som bud
Den nya undersökningen visar att attityden ser annorlunda ut bland de som redan är vana vid att använda olika typer av förarstöd, som adaptiv farthållare, autobroms, filhållnings- och parkeringsassistent. I gruppen är det 68 procent mer sannolikt att förarna har en positiv inställning till självkörande fordon.
Den breda allmänheten är också vänligare inställda om autonomin har en mer begränsad omfattning. 53 procent är positiva om tekniken appliceras vid lägre hastigheter och under kortare sträckor. Det kan exempelvis handla om fordon som transporterar dem på flygplatser eller nöjesparker. 44 procent kan acceptera helt autonoma fordon som levererar mat eller paket. Men när det kommer till att låta sin familj köras av en robot så säger 1 av 5 nej tack.
– Trots rädslorna så visar AAA:s undersökning även att amerikanerna är villiga att ta babysteg mot att inkorporera den här typen av teknik i sina liv. En handfast exponering i mer kontrollerade lågriskmiljöer tillsammans med en bättre utbildning kommer spela en nyckelroll i att minska oron kring självkörande bilar, säger Greg Brannon.
Frågan är hur snart konsumenterna kommer få tillgång till bilar som kör förarlöst? AAA ställde frågan i sin enkät, och 55 procentt av amerikanerna gissar att det dröjer tio år – till år 2029.