500 uttag för elbilar i Stockholm och Göteborg

2009-05-06 09:24  

Elbolagen Fortum och Göteborgs Energi ökar tempot i utbyggnaden av laddningsplatser för elbilar. 500 laddningsplatser ska byggas de närmaste två åren.

Både Fortum och Göteborgs Energi har redan börjat planera för elbilsladdning i sina respektive städer. Men nu satsar man 50 miljoner kronor för att öka tempot.

Genom organisationen Sustainable Technology Sust har man ansökt om statligt bidrag från Energimyndigheten till det här projektet.

I dag blev det klart attEnergimyndigheten bidrar med 12 miljoner kronor- en fjärdedel av den beräknade totalkostnaden.

- V i kommer att samarbeta med andra aktörer, till exempel företag som har elbilar, parkeringsbolag och liknande, säger projektledaren Jan Kristoffersson på Sust till Ny Teknik.

I projektbeskrivningen säger Sust att 250 elbilar och laddhybrider ska ingå i projektets testflotta, men inget om hur man ska få fram bilarna.

Laddningen är det viktiga
Syftet med projektet är att ta reda på hur man ska bygga upp den mest kostnadseffektiva och rationella laddningsinfrastrukturen för bilarna.

Det gäller allt från hur laddstolpar och uttag ska konstrueras och hur man ska styra laddningarna till hur lagar och regler ska anpassas för de nya bilarna.

- Dessutom behövs det mer kunskap om betalningsmodeller och hur man ska göra det så enkelt som möjligt för konsumenterna att använda utrustningen, säger Kenneth Asp på Energimyndigheten.

Kommunala elbilar i Göteborg och Trollhättan
Energimyndigheten ger också drygt 3 miljoner kronor i stöd till projektet ”Ny fordonsteknik för kommunanställda – test av elfordon i Göteborgs kommun och Trollhättans kommun”.

Det projektet handlar om hur service och underhåll av elbilar ska ske inom en kommunal förvaltning.

- Det är ju en ny teknik och det kräver utbildning av både de som ska använda bilarna och de som ska ta hand om dem, säger Kenneth Asp.

Två el-Fiat till Göteborg
Det stora problemet för att förverkliga planerna i projekten blir att hitta bilar. I dag råder det stort brist på elbilar.

Ove Erikson, teknisk chef på Göteborgs Gatu AB och projektledare för ”Ny fordonsteknik för kommunanställda” har i dag inte en enda elbil till förfogande.

- Vi har beställt två konverterade Fiat-bilar från Italien som vi hoppas få senare i vår eller under sommaren, säger han.

Statligt elbilsprojekt på gång
Den 29 maj ska Energimyndigheten lämna ett förslag till infrastrukturminister Åsa Torstensson om hur man ska underlätta för elbilar i Sverige.

Det kommer att handla om en tre till fyra år lång testperiod med ett par tusen elbilar - delvis subventionerade av staten.

Regeringen vill hjälpa svensk industri att bli världsledande på utveckling av hybridfordon, elbilar och biodrivmedel, skriver Åsa Torstensson i direktiven till utredningen.

- År 2030 bör Sverige ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen, säger hon.

Läs mer om detprojektet i Ny Tekniks artikeli måndags och omelbilslobbyns förslag i tisdags.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt