10 NEJ-argument för höghastighetsbanor

2010-05-19 12:02  

Lars Hultkrantz, professor på Handelshögskolan vid Örebro universitet, svarar direkt på KTH-professor Bo-Lennarts argument för höghastighetsbanor.

1) Korta restider är fint, men kostar mer än det smakar.

2) Vi talar om en förlust för samhället på 50 miljarder kronor, eller mer.

3) Det finns billigare och snabbare sätt att öka kapaciteten för godstrafik och regionaltåg.

4) Ett höghastighetsnät har i förhållande till projektets storlek små effekter på utsläpp av klimatgaser.

5) Fartvarnare i lastbilar för 50 miljoner ger nästan lika mycket - trafikverkens förslag till "investeringsfria" klimatåtgärder ger 25 gånger mer.

6) Banan måste genom ett flertal skyddsvärda områden - ingen vet ännu vad det kostar, eller om det alls går.

7) Nelldal överskattar trafikantnyttan. Utredaren räknade lågt på anläggningskostnaden, förbisåg stora kostnadsposter och risken för kostnadsöverdrag.

8) Högre biljettpriser gör att färre än beräknat kommer att utnyttja höghastighetsbanorna. Därför blir den samhällsekonomiska lönsamheten lägre än som antagits.

9) Höghastighetsbanorna föreslås ligga utanför Banverket, vilket skapar samordningsproblem med existerande banor. Det ger ineffektivt resursutnyttjande.

10) Även den första etappen, Ostlänken Järna-Linköping, har en svag kalkyl, men kan nog vara ett intressant alternativ längre fram i tiden.

Se Bo-Lennart Nelldals JA-argument här.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt