Energi

Svenska forskare bakom ny billig snabbladdare

Saeid Haghbin och hans kollegor på Chalmers har tagit fram unika lösningar för isolerade och oisolerade integrerade elbilsladdare. Foto: Peter Widing
Modell av det integrerade drivsystemet med batteriladdare. Modellen visar en hybridbil som även har förbränningsmotor och bränsletank, men teknologin fungerar lika bra med en renodlad elbil. Foto: Saeid Haghbin

Genom att använda bilens elmotor för att ladda batteriet kan både priset och tiden för laddningen minskas visar svenska forskare. Även Volvo arbetar på att vidareutveckla konceptet.

Publicerad

Forskare vid Svenskt hybridfordonscentrum på Chalmers har visat att det går att korta tiden för laddning om man använder bilens elmotor för att ladda batteriet i stället för den laddare som används i dag. Därmed kan laddningstiden förkortas från åtta till två timmar och kostnaden sänkas eftersom laddaren inte längre behövs.

Konceptet kallas integrerad laddning och i den variant som utvecklats på Chalmers kräver en speciell typ av elmotor i bilen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här