Svenska forskare bakom ny billig snabbladdare

2013-04-17 13:48  

Genom att använda bilens elmotor för att ladda batteriet kan både priset och tiden för laddningen minskas visar svenska forskare. Även Volvo arbetar på att vidareutveckla konceptet.

Forskare vid Svenskt hybridfordonscentrum på Chalmers har visat att det går att korta tiden för laddning om man använder bilens elmotor för att ladda batteriet i stället för den laddare som används i dag. Därmed kan laddningstiden förkortas från åtta till två timmar och kostnaden sänkas eftersom laddaren inte längre behövs.

Konceptet kallas integrerad laddning och i den variant som utvecklats på Chalmers kräver en speciell typ av elmotor i bilen.

-Den har dels dubbla lindningar som kan kopplas isär vid laddning, dels en extra mekanisk koppling så att elmotorn kan kopplas loss från drivaxeln, förklarar Ola Carlson, biträdande professor i elteknik på Chalmers.

Normalt kopplas strömkabeln till laddaren, som i sin tur laddar batteriet. Nu kopplas i stället strömkabeln till motorn som förvandlats till en "roterande transformator".

-Transformatorn leder ström under rotation och laddar batteriet tillsammans med en omriktare, säger Saeid Haghbin som skrivit en avhandling om konceptet.

Tillsammans med professor Mats Alaküla, vid Lunds tekniska högskola har han också ett patent på den nya laddaren.

Enligt Ola Carlson har arbetet visat att integrerad laddning fungerar bra och att det finns en stor potential att arbeta vidare med idén. Bland annat arbetar Volvo vidare med konceptet.

För att systemet ska vara säkert har det så kallad galvanisk isolation.

-Det ger även möjlighet till hög effekt vid laddningen, men förlusterna är samtidigt märkbara. Ett system utan galvanisk isolation har mindre förluster men sämre säkerhet, konstaterar Ola Carlson.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt