Sono Motors tar solcellsbilen och rullar mot börsen

2021-10-27 16:09  
Sono Motors försäljningschef Max Flicker framför prototypen av Sion, som provkördes av Ny Teknik. Foto: Johan Kristensson

Tyska elbilen täckt av solceller ska byggas i Trollhättan. Nu har Sono Motors ansökt om en börsintroduktion på Nasdaq

Deras vision var en elbil som drivs av solen, och med modellen Sion har Sono Motors kommit ganska långt. Inte minst med tanke på att fordonets innerutrymmen har mer gemensamt med konventionella småbilar än andra exempel i den soldrivna genren.

Enligt Sono kan bilens 248 solceller som bäst leverera 245 km extra i veckan, dock med ett snitt på 112 km. Detta ovanpå batteriets ordinarie räckvidd.

Läs mer: Humble Motors hävdar att solcellerna ger elbilen nära tio mil

2019 skrev det München-baserade företaget kontrakt med Nevs om att fabriken i Trollhättan skulle bygga 260 000 elbilar åt Sono. Följande år nådde tyskarna sitt mål att samla in 50 miljoner euro i kapital.

Men bolaget behöver uppenbarligen få in rejält med kapital för att Sion ska bli en succé, för nu har Sono Motors GmbH skickat in sin ansökan till the Securities and Exchange Commission (SEC) om en börsintroduktion på Nasdaq Global Market. Man har ännu inte bestämt det antal aktier som ska erbjudas eller deras pris.

John Edgren

Mer om: Sono Motors

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt