Sommarsoppa gör E85 billigare

2010-03-31 12:40  
Statoils E85-kunder kan glädjas åt 55 öre lägre pris från och med i dag. Foto: Statoil

Etanolbränslet E85 har tappat mark under vintern. Det har varit dyrare att tanka E85 än bensin i miljöbilarna. Men nu sänker Statoil E85 med 55 öre litern och gör E85 billigare igen.

Statoil förklarar prissänkningen med att E85 nu går från vinterkvalitet till sommarkvalitet.

Under vintern har E85 bara innehållit 75 procent etanol mot 85 procent i sommarkvaliteten.

I och med att andelen bensin i E85 sjunker så minskar energi- och koldioxidskatten vilket är förklaringen till prissänkningen, enligt Statoil.

Men läsarkommentarer menar att Statoil borde kunna sänka priset ännu mer eftersom etanolpriset på världsmarknaden fallit med 30 procent under vintern.

E85 i vanrykte
E85-bränslet var en succé fram till hösten hösten 2008 då försäljningen störtdök eftersom prisskillnaden till bensin inte var lika gynnsam som tidigare samtidigt som debatten om etanolens miljövärden intensifierades.

Därefter har det gått både upp och ned beroende på hur bensinpriset rört sig men E85-marknaden har inte riktigt återhämtat sig efter prisökningarna och debatten om etanolens miljömässiga kvaliteter.

Minskade 19 procent förra året
Statoil är störst i Sverige på E85 och säljer E85 på 417 tankstationer.

Under 2009 sålde Statoil 62 miljoner liter av etanolbränslet E85. Det är en minskning med 19 procent jämfört med 2008 då försäljningen uppgick till 76 miljoner liter.

- Orsaken är att många miljöbilister valt att tanka bensin eftersom kostnaden varit lägre än att tanka E85, kommenterade Sofia Sjöström, drivmedelsansvarig på Statoil, årsrapporten som kom i slutet av januari.

Statoil hävdar att man har koll på sin etanol med krav på goda arbetsförhållanden i produktionen, krav på åtgärder mot korruption och krav på koldioxidreduktion.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt