Första macken för flytande fordonsgas

2010-10-20 10:00  

På onsdagen invigdes Sveriges första publika mack för flytande fordonsgas i Göteborg. Samtidigt startar Volvo fältprov med lastbilar som går på en kombination av flytande metangas och diesel.

Från och med i dag rullar tre Volvo FM-lastbilar där dieselmotorn på 13 liter byggts om för att drivas med 70 procent metangas och 30 procent diesel. Samtidigt inviger företaget Fordonsgas Sveriges första publika mack för flytande fordonsgas i Göteborg.

Volvo-lastbilarna har speciella tankar för flytande metangas vilket gör att räckvidden kan bli upp till fyra gånger längre jämfört med om gasen skulle tankas i komprimerad form.

Enligt Volvo har lastbilarna en räckvidd på 50-100 mil beroende på körförhållandena.

Dieselbränslet fungerar som tändmedel i motorn. En liten mängd diesel sprutas in i cylindern vid varje kolvslag och antänds vid kompressionen. Därmed antänds även gasluft-blandningen.

- Ett ökande användande av gas är en brygga till klimatneutrala transporter, säger Volvo Latsvagnars miljöchef Lars Mårtensson i ett pressmeddelande.

- När lastbilarna kan köra på 80 procent ren biogas och 20 procent ren biodiesel som tändmedel. Då blir koldioxidutsläppen 80 procent lägre än vid konventionell dieseldrift.

På den nya tankstationen tankas lastbilarna än så länge med flytande naturgas. Till våren ska de, enligt Fordonsgas, kunna fylla tanken med flytande biogas från en ny biogasanläggning i Lidköping.

Gasen transporteras i flytande form till tankstället och lagras vid minus 160 grader. På den nya macken går det att tanka gasen både i flytande och i komprimerad form.

Fältproven med Volvo-lastbilarna ingår i en stor demonstration av hur biogas kan användas för långväga transporter.

Inom projektet kommer ytterligare två tankställen för flytande fordonsgas att öppnas i Malmö och Stockholm.

Se film om tankstationen

 

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt