Eon: Ha koll på elförbrukningen i realtid

2015-05-26 11:36  
Eon fokuserar nu på digital utveckling. Kjetil Vetlefjord, som närmast kommer från Sony Mobile, ska leda arbetet i Sverige.

Energijätten Eon satsar på att hitta nya digitala, innovativa vägar. <br/>- Att få kunden med på resan är en av de viktigaste utmaningarna, uppger bolagets nya chef för digitala lösningar.

Fem frågor till Kjetil Vetlefjord. Sedan en vecka tillbaka är han energibolaget Eon:s nya chef för digitala marknadslösningar.

Vilken är din bakgrund?

- Jag kommer senast från en tjänst som chef för digital marketing eller digitala strategier på Sony Mobile i Lund och London. Jag har gått en dansk utbildning från Copenhagen Buisness School, där jag studerat it och ekonomi/marketing.

Vad ska du göra på Eon?

- Det är ju en bra fråga. Jag har varit här en vecka. Mitt huvudfokus är att bolaget jättegärna vill digitaliseras. Här finns en extremt stor potential. Man ligger lite efter i digitala kanalerna och vill förbättra dem. Och jag tror att tajmingen är rätt eftersom elkunderna kommer kräva mer och mer. Kunderna måste känna att vi både är innovativa och kreativa. Det gäller för både i våra digitala kanaler och för våra digitala tjänster som har koppling till elförbrukningen.

- En av de första sakerna som jag vill göra är att lansera en ny webbsajt. Det finns också ett pågående skifte mot smarta hem och nya lösningar, och där vi måste också vara innovativa, säger Kjetil Vetlefjord.

Vilka nya digitala lösningar kommer vi att få se när det gäller att styra elanvändningen?

- Eon har en lösning som heter 100koll. Det är en smart elmätare kopplad till app och som kan kopplas till en enhet som styr strömförbrukningen. Där kan man ha koll på elförbrukningen i realtid.

- Men jag vill ju att man ska i än större grad ska kunna styra sitt hem och sin elkonsumtion. Jag vill ju att våra kunder ska vara medvetna hur mycket ström de använder. Exempelvis kan vi ju använda oss av hemsidor, och vi kan hjälpa kunden att ställa in automatiserad användning. Vi ska guida kunden och visa att vi är ett innovativt bolag och lägga till nya tjänster. Men vilka dessa blir är lite tidigt att säga efter bara en vecka här.

Kommer kunderna att enkelt kunna mata in sin egen överskottsel på Eon:s elnät och kvitta den mot sin förbrukade el framöver?

- Jag skulle önska att jag kunde säga det, vi vill ju att kunden ska vara en del i vårt arbete att producera el. Men jag kan inte svara på frågan i nuläget

Vilka utmaningar ser du framöver?

- Jag vill nog säga den stora utmaningen blir att få kunderna med på resan, att de blir en del av arbetet snarare än att de är passiva. Att bolaget upplevs innovativt även inom miljöområdet, säger jKetil Vetlefjord, som pekar ut Teslas vd, Elon Musks, satsningar på batterier för hemmabruk och företag som föredömliga.

Batterierna är i första hand tänkta att lagra solel från solpaneler så att energin kan utnyttjas under dagar när solen inte lyser.

 

 

Mer om: Eon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt