Tyskland vill se 50 gånger så många laddstationer till 2030

2019-11-06 08:50  

En miljon laddpunkter till 2030. Tyska regeringen har satt ner foten. Som en del i ett enormt klimatpaket ska laddinfrastukturen i landet byggas ut ordentligt.

Det var i ett uttalande under söndagen som förbundskansler Angela Merkel först yttrade regeringens ambitioner kring en utökad laddinfrastruktur. Och detta återupprepade hon under måndagen, på plats för produktionsstarten av Volkswagens folkelbil ID.3.

– Vi måste se till att få pålitlighet i infrastrukturen och 2030 ska det finnas en miljon laddpunkter, sade Merkel.

Totalt kommer det stora klimatpaketet vara på 54 miljarder euro, varav 3,5 av dessa är öronmärkta till att bygga laddinfrastruktur. Och det är en hel del som ska till. I dagsläget finns det uppskattningsvis 20 000 laddpunkter – och en miljon innebär att det kommer att kräva en rask utbyggnad. Merkel, som ofta har kritiserats för att vara lite väl mjuk mot bilindustrin, visar sig återigen vara följsam i omvandlingen.

– Våra bilar släpper ut för mycket koldioxid, att Volkswagen ligger i framkant och leder förändringen för att få bort det känns rätt. Som politiker är det vårt ansvar att få till ett nytt ramverk så att dessa innovationer bär frukt, sade hon.

”Folk måste ha råd med en elbil”

Vidare berättade Merkel att hennes regerings klimatsatsningar även innehåller fortsatta subventioner av elbilar, något som bilindustrin länge sagt är ett måste för att teknikskiftet ska kunna ske.

– Vi kommer att fortsätta subventionera fram till 2021. Folk måste ha råd med en elbil. Bubblans framgång var att den var tillgänglig – elbilen måste ha samma förutsättning, sade Angela Merkel.

Uttalandena var självklart något som bilindustrin och i synnerhet Volkswagen nickade belåtet till. Att ha med regeringen på tåget är en garant för att tillverkarens enorma satsning på elektromobilitet kan bli framgångsrik. För till skillnad från exempelvis Toyota och Hyundai – så satsar VW inte alls i någon större utsträckning på andra alternativ. Eller som företagets vd Herbert Diess uttryckte det.

Läs mer: VW:s paradigmskifte inlett – första ID3 tillverkad

– Ett industriland som Tyskland måste återuppfinna sig självt för att vara relevant. Batterielektriska bilar är det enda som snabbt kan vara konkurrenskraftigt. Vätgas är ett årtionde bort och den tekniken handlar mer om industri och shopping. För personbilar är det för dyrt i den nära framtiden, sade Herbert Diess.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt