Två nya elbilar (och en buss) när Iphone-tillverkaren visar sina nyheter

2021-10-20 13:48  

En rymlig suv, en snabb sedan – och en buss. Här är teknikjätten Foxconns första elbilar.

Bolaget har profilerat sig inom smart tillverkning, och hemma i Taiwan monterar de Apples Iphone. Men Foxconn har med bestämda kliv tagit steget in i den elektrifierade motorbranschen.

2020 visade man upp den egna plattformen, och första tillverkare att köpa in sig blev Luxgen och CMC – som ligger under Yulon Group. Men nu presenterar Foxconn tre egenutvecklade fordon, med två elbilar och en batteridriven buss.

Den första modellen är suven Model C. Med en längd på 4,64 meter ska den rymma upp till sju personer – och de sägs få gott om utrymme tack vare att man har lyckats få ner storleken på de mekaniska komponenterna.

Här är räckvidden på Model C

Model C har en angiven räckvidd på 700 km, och ska klara 0-100 km/h på 3,8 sekunder.

Model E är en sedan som ska bli Foxconns tekniska flaggskeppsbil. Fordonet har utvecklats tillsammans med Hon Hai, och fått sin formgivning av italienska Pininfarina.

Den angivna räckvidden på 750 km är bara något bättre än Model C, men elmotorerna i E kan leverera upp till 750 hästkrafter. Det ger 0-100 km/h på 2,8 sekunder, vilket är i klass med Formel 1-bilar. Men den snabbaste versionen av Tesla Model S har fortfarande 4 tiondelar till godo.

Läs mer: Rivian slår Tesla – är först med elpickup

Elbussen Model T får en räckvidd på 400 km, och en topphastighet på 120 km/h, men i övrigt är Foxconn sparsmakade med informationen. Tillverkaren lyfter fram att batteripacket ska tåla temperaturer upp till 400 grader utan att fatta eld – detta i upp till 400 km.

Erfarenheterna kommer från 200 000 kilometers körning och mer än tusen timmars hållbarhetstester vid ett testcenter.

John Edgren

Mer om: Foxconn

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt