Tre hajpade el-crossovers – här är svenska priserna

2021-05-07 11:36  

Mercedes, Volkswagen och Audi. Den senaste veckan har de tre tyska märkena öppnat försäljningen för varsin kompakt eldriven crossover med fyrhjulsdrift. Här är de svenska priserna.

En ”suv” ska ha fyrhjulsdrift tycker många. Och nu duggar nyheterna kring fordonstypen tätt. På en vecka har orderböckerna för inte mindre än tre nya alternativ öppnats. – och Mercedesen bugar in som ”budget-alternativet”.

Volkswagen ID.4 GTX. Foto: VW

Volkswagen ID.4 GTX

I förra veckan gjorde den fyrhjulsdrivna ID.4:an premiär. Den första bilen med VW:s nya beteckning GTX. Framöver kommer det att vara GTX som man ska titta efter om man vill ha de mer prestandainriktade modellerna.

Läs mer: Lista: Åtta hetaste bilnyheterna från Kina

Den bakre motorn som sitter i vanliga ID.4 har nu fått sällskap av en på framaxeln. Tillsammans levererar paret en systemeffekt på 220 kW / 299 hästkrafter. Det innebär att man accelererar snabbare än sina tamare syskon, dessutom så klarar bilen av lite högre topphastighet – 180 km/h tillåts man komma upp i här.

Batteristorleken som erbjuds är på 77 kWh (netto) vilket ska räcka upp till 48 mil om man har tur. När man på långfärden vill se till att ladda snabbt – så går det att göra i upp till 125 kW. Prislappen? Startar på 565 900 kr.

Mercedes EQA 350 4Matic. Foto: Mercedes

Mercedes EQA

Varför bara erbjuda ett alternativ – när man kan ge två? Mercedes kastar på ett bräde ut dels EQA 300 4Matic där systemeffekten ligger på 168 kW /225 hästkrafter och vridmomentet är på 390 Nm. Detta till en kostnad som startar på 559 900 kronor.

Vill man ha lite mer tryck i lådan så finns 350 4Matic där effekten ligger på 215 kW / 288 hästkrafter därtill är vridmomentet på 520 Nm. Merkostnaden för detta ligger på 30 000 kronor, alltså startar EQA 350 4Matic på 589 900 kr.

Oavsett vilket effektuttag man väljer så är batteripacket på 66,6 kWh (netto) vilket ska ge en räckvidd på 40-42 mil beroende på utrustning. När det är dags att ladda går det att snabbladda i effekter på upp till 100 kW.

Audi Q4 50 E-tron Quattro. Foto: Audi

Audi Q4 50 E-tron quattro

Vill man istället för stjärna ha fyra ringar i nosen är det Q4:n som gäller som nu får tillägget quattro. Här ger de dubbla elmotorerna 220 kW/ 299 hästkrafter samt 460 Nm. Utöver att ha mer kraft än Mercedesen ovan, har den även ett större batteri om 77 kWh (netto). Och mer energi ombord innebär även längre räckvidd. Totalt ska det gå att ta sig 48 mil vid goda förhållanden.

Läs mer: Kraftig ökning för nyregistrerade elbilar efter höjd bonus

Är man mer intresserad av att utforska de dynamiska egenskaperna i bilen kan nämnas att accelerationen 0-100 km/h görs på 6,2 sekunder – vilket innebär att den är snabbare än Audis legendariska Ur-quattro.

Vidare har bilen snabbladdningskapacitet på 125 kW, så även på den här punkten slår den sin premiumrival. Men smakar det så kostar det. Rekommenderade priset startar på 641 900 kronor.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt