Tesla ökar laddeffekten i Superchargers i Sverige

2019-08-30 12:52  

Från 120 till 150 kW. Nu påbörjar Tesla en bred utrullning av sitt uppdaterade snabbladdarnät. Kombinerat med en ny batterivärmefiness ska detta minska laddtiden avsevärt.

I Sverige har Tesla 32 laddstationer från Ystad till Haparanda. För de som tyckte att det tog för lång tid vid pumpen kommer nu en välkommen nyhet. Elbilstillverkaren börjar låsa upp de strax över 350 laddarna till att kunna leverera en toppeffekt på 150 kW.

Alla nya Model S/X samt Model 3 Long Range/Performance kommer kunna dra nytta av effektökningen. Dock ska det nämnas att 150 kW är "peak power" – bilarna kommer inte kunna ladda med den effekten hela tiden. 

Exakt hur mycket det kommer korta laddtider inte känt i nuläget, utan det kommer vara avhängigt på flera faktorer såsom batteristorlek, ålder samt laddstatus och temperatur. Istället för att ge reda siffror är Teslas löfte till bilägarna att en typisk 15-30 minutersladdning "ska ger fler mil".

Uppdateras i Sverige

Vissa stationer har redan uppdaterats i Sverige. Nu rullar arbetet vidare, och på sikt ska samtliga stationer uppgraderas. Ökad laddeffekt är dock inte det enda som har hänt i år. Redan under sommaren har Tesla uppgraderat sina bilar med en funktion som kallas On-Route Battery Warmup.

Läs mer: De hackade Teslas bilnycklar – igen

Den innebär att när du ställer in navigationen till en Supercharger, så börjar bilen värma upp batteriet innan den kommit fram till laddstationen. Det gör att batteripacket håller optimal temperatur när det väl är dags för laddning – något som enligt Tesla ska minska genomsnittstiden för en laddning med 25 procent.

Nästa steg är V3 – och då är det tal om laddeffekt på 250 kW. Dock kommer det här kräva installation med bland annat nytt kablage.

Nedan film på V3-laddning.

Felix Björklund

Mer om: Tesla Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt