Elbilar

Samtliga av Maseratis modeller blir elektrifierade

Maserati GranTurismo är en av modellerna som blir batteridriven nästa år. Foto: Mick

Ferraris lillebror tar hand om de rena elbilarna. Nu blir alla Maserati-modeller elektrifierade. En hybrid i år följs av två batterielektriska versioner under 2021.

Publicerad

Ferrari har insett att även nischmärken måste hänga med i teknikskiftet mot elektrifiering, inte minst för att klara EU:s miljökrav. Man har tidigare sjösatt hybriden LaFerrari, som kompletterar bensinmotorn med en elmotor monterad i transaxeln (det vill säga när växellåda och differential är sammanbyggda). Modellen följdes upp med SF90 Stradale. Laddhybriden kombinerar V8:an med hela tre elmotorer som tillsammans ger bilen tusen hästkrafter.

Men det ikoniska märkets själ och hjärta ligger i de egna förbränningsmotorerna, och en renodlad elbil torde aldrig kunna bli en riktig Ferrari i kundernas ögon. Nu har beslutet fattats att Modena-familjens renodlade elbilar istället kommer att levereras av Maserati.

1999 flyttade moderbolaget Fiat över bilmärket till att hanteras direkt av Ferrari, och i deras regi har Maserati levererat 4-dörrarsbilar och GT-vagnar för de kunder som vill ha en något mer återhållsam image. Men framgent kommer samtliga Maseratis att vara elektrifierade, det blir både i form av hybrider såväl som rent batterielektriska modeller. Och alla fordon ska tillverkas i Italien.

Utrullningen av elektrifieringen inleds redan i år med en hybridversion av Maserati Ghibli. 2021 ska den följas av modellerna GranTurismo och GranCabrio, då som renodlade elbilar. Totalt investerar Maserati 800 miljoner euro, motsvarande 8,4 miljarder kronor, i produktionen av de tre fordonen.

Det var tämligen nyligen som Maserati inledde testerna av sin el-drivlina som ska sitta i de ovan nämnda elbilarna 2021. Märkets utveckling och testverksamhet är fortsatt är förlagd till huvudkvarteret i Modena, där man nu arbetar på en elektrifierad superbil. Fiat Chrysler Automobiles utlovar också någon slags elektrifierad Maserati-suv eller crossover. Men produktionen av GranTurismo och GranCabrio, kommer att förläggas till Mirafiori-fabriken i Turin.

Där håller FCA på att bygga en batterimontering, och dess batterinav ska även utgöra ett center för teknik- och prototyputveckling. Redan under det andra kvartalet i år ska Turin börja spotta ut Fiats eldrivna version av 500-modellen. FCA planerar även att utveckla en gemensam fordonsarkitektur och ett plug-in hybrid-system för Jeep, Alfa Romeo och Fiat. Totalt plöjer koncernen ner över fem miljarder euro i sin satsning på elektrifiering. Det skriver Maserati i ett pressmeddelande.