Så snabbt åldras elbilarnas batterier

2019-12-18 14:15  
Regelbundna snabbladdningar skyndar på åldrandet av batterierna skriver Geotab. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Studien har samlat in data från elbilar i hela världen. I snitt tappade deras batterier 2,3 procent av sin kapacitet om året. Här är faktorerna som kortar livslängden.

Telematikföretaget Geotab erbjuder bland annat sina tjänster till fordonsflottor, och nu har de samlat bolagets statistik kring hur elbilarnas batterier degenererar över tid. Datan som sammantaget täcker 1,8 miljoner dagar kommer från 6 300 elbilar runt om i världen.

Den visar att batterierna i snitt tappar 2,3 procent av sin kapacitet om året. Det betyder att en elbil med en räckvidd på 241 kilometer efter fem år har tappat omkring 27 kilometer av den kapaciteten. Enligt Geotab innebär dock den årliga förlusten att de flesta batterier kommer överleva själva fordonets förväntade livslängd.

Deras studie visar att batterikemin tillsammans med effektiviteten hos systemen för kylning/värmning med luft eller vätska påverkar graden av degenerering. De gör bland annat en jämförelse mellan en Tesla Model S och en Nissan Leaf, där Teslan med sin vätskekylning tappade 2,3 procent per år – mot 4,2 procent för Nissans system med passiv luftkylning.

Läs mer: Batteripriset fortsätter att sjunka – ner 13 procent sedan i fjol

Förlusten över tid är inte nödvändigtvis linjär, även om detta generellt är fallet. Tidigt kan batteriet drabbas av ett rejält tapp som sedan följs av mer måttliga förluster. Och mot slutet av sitt liv kommer sedan ett markant fall. Men studien visar att en regelbunden användning inte har någon inverkan på tappet. Däremot är det lokala klimatet avgörande – och det är batterier i heta regioner som degenererar snabbast.

Läs mer: Audi tar ett viktigt steg för batteriåtervinning

Regelbundna snabbladdningar skyndar på åldrandet, och i kombination med ett hett klimat gav det enligt studien en förlust på tio procent efter sex år. Geotab rekommenderar ägare som vill vårda livslängden att hålla laddningen mellan 20-80 procent av batteriets kapacitet. Det finns även ett praktiskt skäl – för över och under detta klarar kemin inte av att leverera sin fulla kraft, detta så påtagligt att det påverkar körupplevelsen. Det hävdar Geotab.  

John Edgren

Mer om: Batterier Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt