Premiär: Hyundai spänner bågen – här är Ioniq 5

2021-02-24 17:37  

Retrodoftande design, men modern teknik. Nu har Hyundai officiellt presenterat elbilen Ioniq 5 – en modell som innebär ett kliv upp i segmentet.

Redan när Hyundaigruppen i höstas presenterade sin nya elbilsplattform förstod man att den koreanska tillverkaren hade spänt bågen rejält. I stället för att ”bara” vara en i mängden, med prestanda som alla andra, har de gått steget längre.

Plattformen stöder nämligen både 400- och 800 volt, så kallat ”Vehicle-2-load” och 220 kW snabbladdning – något som ingen annan erbjuder. Visst, Porsche Taycan/Audi E-tron GT har 800 volt och klarar snabbladdning på 270 kW, men har inte V2L.

E-GMP som grundarkitekturen heter går att anpassa i stor utstäckning. Men i Ioniq 5 erbjuds två olika batteristorlekar, 72,6- samt 58 kWh. I båda fall går det att kombinera dem med antingen bak- eller fyrhjulsdrift.

Läs mer: Då kommer mini-Teslan med den lilla prislappen

I toppversionen har Ioniq 5 dubbla motorer, fyrhjulsdrift med 305 hästkrafter och klarar av 0-100 km/h på 5,2 sekunder. I andra änden av spektrumet har modellen en motor bak, 58 kWh batteri och motsvarande sprint tar då 8,5 sekunder.

Hur långt bilen tar sig i de olika versionerna är inte riktigt klart än. Hyundai anger bara att bilen som bäst (med stora batteriet och bakhjulsdrift) klarar av 480 km på en laddning.

Fronten av en Hyundai Ioniq 5. Foto: Hyundai

Att Ioniq 5 har V2L gör att den verkligen sticker ut. Funktionen innebär att bilen kan driva både laptops och elsystem i husvagnar när man är ute på rull. Hyundai-ägaren kan även agera räddare i nöden och ”tanka” över energi i andra elbilar. Ett annat alternativt användningsområde är att ha bilen som energibuffert och låta batteriet driva huset när elen är dyr – för att sedan ladda den när det återigen är billigt.

Tittar man på utseendet så har Hyundai varit sitt koncept ”45” troget. Det ser retro-futuristiskt ut och särskiljer verkligen bilen från övriga i den koreanska tillverkarens palett. De fyrkantiga lyktorna och skarpa karosslinjerna och den nya motorhuven går hela vägen från hjulskärm till hjulskärm. Bilen kan även utrustas med digitala backspeglar.

Och om man ska tro Hyundais kreativa chef, Luc Donckerwolk – så kommer det här att vara en medveten väg framåt.

Tillverkaren satsar framledes på att varje modell ska få en unik design riktad mot just sin målgrupp.

Storleksmässigt är bilen 4635 mm lång och 1 605 mm på höjden. Det innebär att den är någon cm kortare samt fem cm lägre än en Volvo XC60 och VW ID.4. Men hjulbasen och således innerutrymmena är rejält mycket större. Faktum är att i det här avseendet slår Hyundaien bilar från större klasser.

Läs mer: Beskedet: Då ska alla Fordar i Europa vara elbilar

Elbilsarkitekturens utrymmeseffektiva förpackning märks även av när det kommer till bagageutrymmet. 531 liter får man plats med innan det är dags att fälla sätet, varvid det hela utökas till 1 591 liter. Utöver detta finns det ett främre utrymme som har 24 alternativt 57 liters utrymme beroende på konfiguration. Och som tillval kan man få dragkrok för att som mest hänga på 1 600 kg (gäller de fyrhjulsdrivna varianterna)

Hyundai Ioniq 5. Foto: Hyundai

Interiören är verkligen modulär. Baksätena går att skjuta och vinkla, mittkonsolen går att flytta (140 mm) och framsätena går att fälla ner till i stort sett vågplan. Lägg till att man även får ett benstöd som fälls ut och det känns väldigt lyxigt.

När det kommer till kupéteknik har Ioniq5 dubbla 12-tumsskärmar för förarinstrumentering och infotainment. Därtill har man som förare även en head up display att tillgå – och precis som Mercedes samt VW-gruppen är denna begåvad med så kallad augmented reality-teknik. Detta innebär att man får se symboler som förefaller sväva framför bilen.

En sak får vi vänta på – priset. Ioniq 5 ska lanseras senare i år och märket ska försöka ta en position i det allt mer konkurrensutsatta segmentet med Volkswagen ID.4, Ford Mustang Mach-E och kommande Nissan Ariya.

Fakta Hyundai Ioniq 5

Pris: inget officiellt

Drivlina: En eller två elmaskiner, en per axel

Snabbladdningskapacitet: 220 kW

V2L maxeffekt ut; 3,6 kW

Bagageutrymme: 531 liter / 1 591 liter med fällda säten

Max dragvikt: 1 600 kg

 

Olika versioner

Ioniq 5 58 kWh RWD

Maxeffekt: 125 kW

Batterikapacitet: 58 kWh

Acceleration 0-100 km/h: 8,5 sekunder

 

Ioniq 5 58 kWh AWD

Maxeffekt: 173 kW

Batterikapacitet: 58 kWh

Acceleration 0-100 km/h: 6,1 sekunder

 

Ioniq 5 72,6 kWh RWD

Maxeffekt: 160 kW

Batterikapacitet: 72,6 kWh

Acceleration 0-100 km/h: 7,4 sekunder

Räckvidd. 480 km

 

Ioniq 5 72,6 kWh AWD

Maxeffekt: 225 kW

Batterikapacitet: 72,6 kWh

Acceleration 0-100 km/h: 5,2 sekunder

Felix Björklund

Mer om: Hyundai Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt