Polestar ska bygga hajpade konceptbilen Precept

2020-09-28 08:09  

Volvos elbilsmärke Polestar lovar nu att börja massproducera konceptet Precept, som tidigare i år hyllades som en tänkbar framtida konkurrent till Tesla Model S.

– Folk sade "vi vill ha den", så vi beslöt oss för att bygga den, säger vd Thomas Ingenlath på bilmässan i Peking, enligt ett pressmeddelande.

Precept visades upp som framtidsvision tidigare i år. Den påminner i storlek och form om Model S, som var banbrytande när den kom 2012 men som alltså nu börjar bli lite till åren.

När Precept ska börja säljas framgår inte, men den produceras i en ny fabrik i Kina, en anläggning som ska drivas av endast förnybar energi.

– Kina är en hemmamarknad för Polestar och vi tar fasta på den allt viktigare trenden för ökad hållbarhet här, säger Ingenlath.

Precept får ”självmordsdörrar”

Företaget, som liksom Volvo Cars ägs av kinesiska Geely, har för närvarande bara en volymmodell att erbjuda, Polestar 2. Den har nyligen börjat levereras i bland annat Sverige, och konkurrerar i den snäppet mindre klass där Tesla Model 3 är marknadsledande.

Vad vet vi mer om konceptbilen Precept då?

  • De bakre dörrarna är hängda i bakkant, en lösning som brukar kallas för ”självmordsdörrar”. Begreppet kommer sig från en tid då säkerhetsbälten var ovanliga och den som råkade öppna dörren i farten riskerade att ramla ut vid försöket att stänga den igen.
  • Led-ljus på C-stolparna indikerar laddningsstatus.
  • Taket får textil av 100 procent återvunna plastflaskor.
  • Föraren identifieras automatiskt genom Polestar Digital Key när denna närmar sig bilen. De personliga inställningarna laddas upp automatiskt på den 15 tum stora skärmen.
  • Förardisplayen angavs till 12 tum vid februarilanseringen men har nu krympt till 9 tum.
  • Videotjänster är tillgängliga vid parkering eller laddning.
  • De avancerade förarstöden (ADAS) har integrerats med Google Maps för en säkrare och mer exakt förutsägelse av trafikförhållanden.
  • Luftkanaler vid hjulhusen bidrar till tightare luftflöde och kylning av bromsar.
  • Att luftintagen vid grillen ersatts av en så kallad Smart Zone fylld av sensorer är känt sedan tidigare. Nu berättar Polestar att även bilens sidor får sensorer för körhjälp.

TT / Ny Teknik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt