Ny Teknik provkör: BMW 330e

2019-08-17 06:44  

PROVKÖRT. En angenäm dubbelkonstnär för de med högre krav på sin pendlarbil. BMW:s nya laddhybridversion av 3-Serien levererar både glädje och hållbarhet i ett fint paket. Synd bara att det dröjer ett år innan kombiversionen dyker upp.

BMW 3-Serie har funnits i olika hybridtappningar ett bra tag. Men de har varit mer av en sifferexercis för tjänstebilister som ville få låga förmånskostnader, än något för den som på allvar ville kunna pendla på el.

När vi förra året gjorde en läsarundersökning var också detta exakt vad 330e-förarna sa: Bedrövlig räckvidd, men vad gör det när förmånsvärdet kapades i jämförelse med vad vanliga 330i.

Men nu har den nya generationen av 3-serien kommit, och med den även en ny laddhybrid. Och här har BMW skärpt till sig. För på pappret rör det sig om en mer än dubblad räckvidd på el. Om 330e nu har putsat på sin miljöprofil – hur har det påverkat adelsmärket körglädje? Vi åkte ner till München för att få uppleva den på plats.

BMW 330e vid första anblick

Vid generationsskiftet i fjol växte 3-serie till sig rejält och fick en behövlig teknikuppdatering. Självfallet har även laddhybriden detta vilket på tekniksidan bland annat innebär en intelligent personlig assistent, digital nyckel samt ett batteri av förarstödsystem. Laddhybriden skiljer sig inte nämnbart när det kommer till utseendet, annat än en extra tanklucka. Men de kosmetiska uppdateringarna, med nya strålkastare, grill och linjespel fram – längre överhäng och kortare skulderlinje sett från sidan, samt nya lyktor bak känns bilen fräsch.

Så är det att köra BMW 330e

I de flesta fall är laddhybrider en kompromiss. Elkomponenterna ger utsläppsfria mil – men bidrar med vikt och pajar körbarheten. För BMW, med körglädje som adelsmärke, har det här varit ett stort aber. Så hur har tillverkaren löst problemet. För att få till balansen i bilen har BMW möblerat om lite jämfört med de vanliga 3-serievarianterna. Batteriet är placerat under baksätet och bensintanken har flyttats över bakaxeln. Lösningen är ett resultat av att det är en bakhjulsdriven bil men rockaden gör att vikten distribuerats bättre.

Läs mer: Ny Teknik provkör: Volvo XC40 T5 Twin Engine

Och det märks på vägen. Trots viktökningen som den dubbla drivlinan innebär har BMW lyckats behålla mycket av körglädjen intakt. Partierna mellan de tyska småstäderna avklaras i rask takt och när det tarvas mer effekt – leverera drivlinan beredvilligt.

Och när det är dags för by-sightseeing är bilen servil och civiliserad nog att låta oss rulla tyst genom grannskapen.

Och just med den stora finess som bilen glider mellan de båda driftlägena är otrolig. Vid normal körning är det inte en darrning i bilen som avslöjar när bensinmotorn kliver in. Raffinerat tänker jag och medels ivrigt tryckande på körlägesknapparna provocerar jag hopp mellan de båda. Det här är det mest flödande övergångarna jag kan dra mig till minnes – och den bästa reklam som laddhybridsystemet kan få.

I hybridläget går det att köra bilen på el i upp till 110 km/h. I det rena elläget ökas detta till 140 km/h – men då försvinner de utlovade kilometrarna i rask takt.

I sportläget får drivlinan möjligheten att visa upp sig i sin mest spralliga gestaltning. De båda motorerna jobbar i symfoni och detta till syntetiskt upptrummat morrande från förbränningsmotorn. Här har föraren tillgång till 252 hästkrafter, en skara som i korta stunder kan boostas upp till 292 tack vare den nya funktionen XtraBoost.

Och när jag ligger på gaspedalen så är accelerationsbeteendet mer linjärt än vad ett bensindrivet alternativ levererar. I kombinationen med en välviktat styrning och ett chassi som är i bra balans gör det att 330e inte dras med den träighet som många laddhybrider har.

Läs mer: Ny Teknik provkör Kia E-Soul: ”En udda fågel”

Men e:et i modellbeteckningen kommer med en baksida. För även om styrning och gaspådrag känns angenäma, och precis som man kan förvänta sig, går det inte att maskera viktökningen helt. Och den märks vid inbromsningar och snabbare viktförflyttningar.

Batteriet har även en negativ inverkan på bagageutrymmet. Att bensintanken flyttat uppåt i konstruktionen inkräktar på lastmöjligheterna. Om det blir samma usla lösning i kombin som Mercedes har i sin E350de återstår att se.

Smart geofencing-finess

En sak som BMW har tänkt på är eventuella miljözoner där endast utsläppsfria bilar får köra. För det fallet har tillverkaren utvecklat en funktion som använder geofencing. Denna känner av när de här typerna av zoner kommer och slår automatiskt över till eldrift.

Ett argument som många elbilsbelackare fört på tal är att elektrifierade bilar har ett större totalt koldioxidutsläpp än traditionellt drivna. Detta för att batteriet, från råvarubrytning till återvinning, äter upp vinsterna med att rulla på el. Men så är inte fallet här.

Enligt BMW:s livscykelanalys så har 330e ett 20 procent lägre koldioxidavtryck än vanliga 330i, detta med siffror baserade på europeisk energimix. I Sverige skulle skillnaden kunna vara så stor som 60 procent för den som kör på grön el. Vilket gör att de som ger sig in på den här generationens 330e faktiskt får en bil som levererar på det hållbarhetslöftet som elektrifieringen kommer med.

Läs mer: Test: E-niro – bilen som ska göra Kia störst i segmentet

Rent prismässigt startar 330e på 479 000 kronor. Ett pris som efter subventioner är lite drygt 40 000 kronor mer än en vad en motsvarande 330i kostar. Sen är det bara att därifrån kryssa sig vidare – och slutpriset kan för den ivrige hamna uppåt 700 000 kronor.

För alla som övertygats av tekniken och kan mäkta med prislappen, men vill ha en mer praktisk varelse – det kommer. Till sommaren 2020 lanseras kombimodellen, vilket faktiskt blir den första herrgårdsvagnen med hybriddrift från tillverkaren.

Men i väntan på kombin är BMW 330e ett alternativ som inte bara borde vara med på urvalslistan för laddhybridsspekulanter här och nu – modellen kan mycket väl toppa den.

Fakta BMW 330e

Drivlina: 2,0 liter bensinmotor + synkron elmotor.

Maxeffekt förbränningsmotor: 184 hästkrafter.

Maxeffekt elmotor: 113 hästkrafter.

Systemeffekt: 252 hästkrafter + 40 hk under 10 sekunders boost.

Maximalt vridmoment: 420 Nm.

Maxhastighet: 230 km/h.

Maxhastighet på el: 140 km/h.

Acceleration 0-100 km/h: 5,9 sekunder.

Räckvidd på el: upp till 66 km WLTP.

Batterikapacitet: 12 kWh.

Max bromskraftsåtervinning: 80 kW.

Laddtid: 2,4 timmar i 3,7 kW (16A/230V).

Förbrukning blandad körning: 0,16-0,19 liter per mil.

Förbrukning el blandad körning: 1,48-1,54 kWh/mil.

Koldioxidutsläpp: 37-43 gram per km.

Bagageutrymme: 375 liter.

Max dragvikt: 750 kg.

Pris: från 479 000 kr.

Supermiljöbilspremie: 29 179 – 24 181 kr.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt