Ny design och längre räckvidd – här är Audi Q8 E-tron

2022-11-10 13:14  

Ny beteckning, uppdaterad design och upp till 40 procent längre räckvidd. E-tron har fått en rejäl ansiktslyftning – och byter i och med det namn till Audi Q8 E-tron.

När Audi introducerade E-tron 2019 var modellen den första av sitt slag. En unik Audi – och något man gärna accentuerade. Men den tiden är förbi och elbilar är det nya normala.

Införlivas i Audis nomenklatur

När Audi nu halvtidsuppdaterar E-tron har tillverkaren valt att normalisera modellen, och införliva den i märkets standard-nomenklatur.

Läs mer: Här är EX90 – elbilen som ska ta Volvo Cars in i en ny era

Därför ändras namnet till Q8 E-tron – vilket ska visa var i hackordningen modellen står.

Audi Q8 E-tron. Foto: Audi

Utseendemässigt är det nog många som initialt skulle ha svårt att se skillnaderna om man bara passerade en ny och en gammal version – men de finns.

E-tron får uppdaterad design

Nytt är att de fyra ringarna har fått en annan design, att man har skalat bort alla emblem förutom just ringarna (som nu alltid är svarta), samt modellbeteckningen. Istället kan man läsa modellidentifikationen vid B-stolpen.

– Folk betalar mycket för våra bilar, då ska man ju också kunna se det någonstans, säger exteriördesignern André Georgi vid presentationen.

Fram har man även lagt till en ny ljusramp som löper mellan strålkastarna. Den gör att man får en ny karaktärslinje nattetid och det speglar vad bland andra Mercedes och MG har gjort.

Toppmodellen levererar 370 kW

En sak som kanske inte är lika framträdande till en början är att man även har tagit bort de särskiljande orangea färgdrag som fanns vid lansering – och istället är det svart och rött som gäller genomgående. Precis som tidigare går det att få modellen som Sportback vilket då innebär en mer coupéaktig taklinje.

Läs mer: Solceller på väggarna – då ska han nästan helt slippa köpa el

Uppdateringen innebär inte några jättestora skillnader när det kommer till motorer. Vid introduktionen kommer det finnas alternativen 50, 55 och SQ8 där den förstnämnda får en effekt på 250 kW följt av 55 med 300 kW och toppmodellen SQ8 med sina tre motorer levererar 370 kW.

Ökad batterikapacitet – till samma storlek

När det gäller acceleration så handlar det om 6-, 5,6- respektive 4,5 sekunder för att göra resan 0-100 km/h. Här är det framförallt insteget som har fått bättre prestanda tack vare 20 kW högre effekt samt boostläge.

Audi Q8 E-tron. Foto: Audi

Det häftiga med uppdateringen är att man lyckats öka batterikapaciteten rejält, utan att öka den fysiska storleken. Detta tack vare mer optimerad paketering i modulerna. Så vad innebär det?

Läs mer: Rekord: Här rullar det 2 km långa passagerartåget i Alperna

Insteget får nu 89 kWh netto, alltså det som tidigare var ”stora batteriet” vilket nu ska räcka till cirka 500 km. Det är hela 40 procent längre än vad versionen tidigare klarade av.

55 och S får kapacitet på 104 kWh netto vilket ska ge upp till 600 km i vanliga modellen och 500 km i SQ8. Även här är det rejäla räckviddsökningar jämfört med tidigare.

Högre toppkapacitet vid laddning

Självklart kommer lejonparten av den längre räckvidden från det att bilarna har större batterier, men man har även finslipat aerodynamiken en del – där nya spoilers framför hjulen hjälper till att få bättre luftflöden. 

När det kommer till laddning har man i och med större batterier fått bättre laddprestanda. Insteget som nu har större batteri får därmed 150 kW snabbladdning, och de båda 104 kWh får 170 kW toppeffekt.

Läs mer: Forskare om stoppad klimatbonus: “Extremt olyckligt” 

Men vad maxkapaciteten är en sak – hur lång tid det tar att ladda är en annan. Tio till 80 procent ska ta 28 till 31 minuter beroende på batteristorlek. Precis som tidigare har bilen teknik för plug&charge vilket gör att där stationen tillåter – kan man genomföra laddning utan appar, taggar eller kreditkort.

Audi Q8 E-tron. Foto: Audi

Dubbelriktad laddning saknas

Ska man ladda via växelström är det 11 kW standard och 22 kW på tillvalslistan. Något som även finns på tillvalslistan är extra ladduttag på högersidan av bilen. Tyvärr är Q8 tekniskt begränsad vilket innebär att exempelvis dubbelriktad laddning inte kommer att vara något bilen har eller kan få med tiden.

Läs mer: Kina kapar elbilsbonus med en tredjedel 

En sak som gör att man märker av att Q8 E-tron bygger på en äldre plattform rör mjukvara och uppkoppling. Här är det inte fjärruppdateringar, svärmdata-navigation eller förberedelse för självkörande. Just detta är man medveten om.

– Utvecklingen går så snabbt och uppkoppling har varit utmanande. Det är inte lätt att få till en perfekt integration mot mobilen och att möta kundernas förväntningar. Men när vi frågat kunder vad de tyckt är den största bristen med E-tron så var räckvidd det första de nämnde. Och den punkten levererar vi på nu, säger produktchefen Christian Bohn, till Ny Teknik.

Första leverans våren 2023

Från mitten av november kommer Q8 vara beställningsbar och de första bilarna kommer sedan att börja levereras under våren. Priserna startar på 799 900 kr för Q8 50 E-tron, 55-versionen kostar 894 400 och värstingen SQ8 går loss på 1 013 300 kr.

För de som vill ha den sportigare profilen Sportback är tillägget 26 500 kr

Fakta Audi Q8 E-tron

Q8 E-tron 50

Pris: från 799 900 kr

Drivlina: Dubbla elmotorer, en per axel

Maxeffekt: 250 kW / 340 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 6 sekunder

Batterikapacitet: 89 kWh (netto)

Snabbladdningskapacitet: 150 kW

Räckvidd: 500 km

Officiell förbrukning: 2,01-2,4 kWh/mil

 

Q8 E-tron 55

Pris:  från 894 400 kr

Drivlina: Dubbla elmotorer, en per axel

Maxeffekt: 300 kW / 408 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 5,6 sekunder

Batterikapacitet: 104 kWh (netto)

Snabbladdningskapacitet: 170 kW

Räckvidd: 600 km

Officiell förbrukning: 2,06-2,44 kWh/mil

 

SQ8 E-tron

Pris: från 1 013 300 kr

Drivlina: Trippla elmotorer, en fram två på bakaxeln

Maxeffekt: 370 kW / 503 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 4,5 sekunder

Batterikapacitet: 105 kWh (netto)

Snabbladdningskapacitet: 170 kW

Räckvidd: 500 km

Officiell förbrukning: 2,46-2,8 kWh/mil

Felix Björklund

Mer om: Audi Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt