Nu öppnar Tesla sina Superchargers (för alla) i Sverige

2022-05-18 16:43  

Tesla har bestämt sig för att öppna sina snabbladdare för andra märken, även i Sverige. Och trots att inte alla stationer blir tillgängliga – blir tillverkaren den största laddoperatören i landet.

Ett eget snabbladdningsnätverk har länge varit Teslas trumfkort. Supercharger-nätverket har sedan starten expanderat i enormt snabb takt och bara i Sverige har tillverkaren 57 stationer och närmare 700 laddare. Tittar man globalt är nätverket på över 30 000 laddare.

I ett pilotprojekt har man tidigare öppnat upp i Norge, Nederländerna och Frankrike – och nu breddas detta till att även inkludera Sverige, Spanien, Storbritannien, Belgien och Österrike. Detta med start i dag, den 18 maj.

Läs mer: Musk: Snart testar Tesla självkörande bilar i Europa

På sin sajt skriver Tesla att man ”alltid haft som ambition att öppna Supercharger-nätverket även för elbilar som inte kommer från Tesla”. Resonemanget är att ju fler som använder dem, desto snabbare möjliggörs vidare expansion.

Initialt rör det sig om 42 Tesla-stationer med gott om ledig kapacitet. Det betyder att de stationer som redan har hög beläggning inte berörs. Innan det blir dags att öppna dessa ska resultatet av projektet utvärderas.

Tesla Supercharger, vad kostar det att ladda?

Med pilotprojektet får nu alltså de som kör Volkswagen, Volvo och BMW möjlighet att svänga in till Tesla för att ladda. För att komma igång krävs det att man laddar ner Teslas mobilapp och startar genom denna. Antingen går man på lösviktspris som då i snitt är 7,30 kronor/kWh. Eller så löser man månadsabonnemang för 129 kr och då får sin kostnad kapad till 5,1 kr/kWh i snitt.

Här ett exempel på en laddstation som är öppen för andra fordon än Tesla. Foto: Tesla

På frågan om Tesla gör någon skillnad mellan de som kan nyttja snabbladdarnas fulla potential – och de som bara kan ladda i 50 kW svarar en representant för märket.

– Nej, det kommer vi inte göra. Det här är ett test och vi övervakar hur det går hela tiden. Vi öppnar upp för alla eftersom vi har så pass bra kapacitet på de här stationerna. Skulle det vara så att det blir stockning får vi tänka om. För det ska alltid vara lika lätt och smidigt för Teslaägare som det är i dag. 

Fotnot: Att Tesla anger snittpriser är för att kWh-priset skiljer sig åt mellan olika stationer.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt