Mercedes uppgraderar sin elbil

2020-11-23 13:03  
Mercedes EQC. Foto: DaimlerAG - Global Communication

En uppdatering för att inte hamna på efterkälken. Nu har Mercedes valt att byta ut ombordladdaren i sin elbil EQC – så att man även i laddkategorin passar in i premiumsegmentet.

Laddprestanda har på senare tid hamnat alltmer i fokus. Det tillsammans med räckvidd är två parametrar som har seglat upp som den nya tidens premium i bilbranschen. Tesla, Audi och Porsche är några exempel på aktörer som har sett till att flytta fram positionerna när det kommer till snabbladdning, men hittills har det varit lite mer spridda skurar när det kommer till så kallad normalladdning, eller den typ av laddning man gör hemma, vid köpcentret eller restaurangen.

Audi erbjuder 11- alternativt 22 kW för detta och det har varit en stor skillnad mot märkets traditionella rival Mercedes.

Mercedes lanserade sin EQC 2018. Men försäljningen har hackat. Nu väljer den tyska tillverkaren att uppgradera sin elbil – och adresserar just normalladdningen.

Läs mer: Här är de fem tydligaste elbilstrenderna

EQC 400 har hittills haft en ombordladdare på 7,4 kW, något som gör att man som snabbast fått full tank (10-100 procent) på elva timmar vid växelströmsladdning. Med uppgradering till 11 kW tar samma laddning istället sju och en halv timme.

Ligger efter i snabbladdning

Dock är snabbladdningen oförändrad. Där Audi, Polestar, Volvo, Porsche, Tesla klarar 150 kW och mer – ligger Mercedes på 110 kW. En siffra som faktiskt gör att VW/Skoda/Seats elbilar som klarar upp till 125 kW är mer premium i det här avseendet.

Det återstår att se om ladduppgraderingen är tillräcklig för att locka kunderna, för sett till försäljningen så krängde Mercedes bara 2 500 EQC i september globalt sett – vilket kan jämföras med att exempelvis Polestar sålde 937 exemplar av sin modell 2 under samma månad, och det enbart i Norge.

Specifikationer Mercedes EQC 400 efter uppdatering

Pris: från 798 900 kr.

Drivlina: Två elmotorer.

Max effekt: 408 hästkrafter, 300 kW.

Max vridmoment: 760 Nm.

Batterikapacitet: 80 kWh netto.

Batterivikt: 652 kg.

Räckvidd: 417 km (WLTP).

Acceleration 0-100 km/h: 5,1 sekunder.

Max hastighet: 180 km/h.

Officiell energiförbrukning: 2,23- 2,5 kWh/mil.

Ombordladdare:11 kW.

Tid växelströmsladdning 10-100 procent: 7 timmar 30 minuter.

Snabbladdningskapacitet: 110 kW.

Tid snabbladdning 10-80 procent: 40 minuter.

Längd: 4 761 mm.

Bredd: 1 884 mm.

Höjd: 1 623 mm.

Bagageutrymme: ca 500 liter.

Vikt: 2 495 kg.

Max dragvikt: 1 800 kg.

Felix Björklund

Mer om: Mercedes Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt