Mercedes nya laddhybrid – klarar 99 km på en laddning

2019-12-20 14:00  

Snudd på tio mil innan det är dags för förbränningsmotorn att dra igång. Nya versionen av GLE-laddhybriden har begåvats med ett rejält batteri – och en förhållandevis låg prislapp.

En laddhybrid saluförs som det bästa av två världar. Utsläppsfri färd för vardagsbestyren – men med fossilbackup när det är dags för långresor. Som grädde på moset får även tjänstebilister förmånsvärdet kapat rejält.

Men det som på pappret låter så bra har många gånger varit svårt att uppnå i verkligheten. Vid normalkörning så brukar de flesta inte komma i närheten av påstådd räckvidd på el. 

Men det bekymret vill Mercedes ta kol på. I den nya versionen av laddbara GLE har de petat ner ett i laddhybridavseende enormt batteri. Hela 23,4 kWh (netto) har förare till godo. Och detta ska ge mellan 82 och 99 kilometers räckvidd på el enligt WLTP-körcykeln. Det innebär att Mercedessuven endast blir slagen av Polestar 1 i det här avseendet.

Läs mer: Daimler kapar personalstyrkan rejält globalt

Drivlinan består av en dieselmotor om 194 hästkrafter samt en elmaskin på 136 hk. Systemeffekten ligger på 320 hk och vridmomentet är 700 Nm. Topphastigheten på el är begränsad till 160 km/h och för de som gillar acceleration kan nämnas att GLE 350 klarar av 0-100 km/h på 6,8 sekunder. För de som snarare är intresserade av att dra hästsläp eller båtar har laddhybrider samma maximala släpvagnsvikt som de vanliga bilarna – vilket innebär maximalt 3,5 ton.

Sedan kommer de intressanta siffrorna. Tack vare sitt stora batteri anges koldioxidutsläppet till 18-28 g/km (beroende på version och utrustning), vilket låter enormt bra med tanke på att det är en stor tung suv. Så pass att den inte har några problem att ducka in under den nya bonus-gränsen. Men sedan kommer förbrukningen. På el är den 3,08 – 3,73 kWh/mil och kombinerat el/diesel hamnar den på mellan 0,07 – 0,11 liter per mil.

Läs mer: Så snabbt åldras elbilarnas batterier

På grund av batteriets storlek kommer även GLE-laddhybriden med ett intressant tillval – snabbladdning. Ett extrakryss för CCS-kontakt (kostar 5 750 kr) innebär att bilen går att ladda med likström på upp till 60 kW. Något som gör att hybriden går att ladda 20-80 procent på 20 minuter.

En annan fördel som Mercedesen har är att den i konkurrensen ger riktigt billiga elmil. Prislappen på GLE 350 de 4Matic startar på 735 000 kronor. Jämför det med att Volvos laddversion av XC90 (47 km räckvidd NEDC korr) startar på 819 900 kronor, en BMW X5 45e (80 km NEDC korr) 789 000 kr och en laddbar version av Q7 (över 40 km WLTP) ligger någonstans i det häradet också. 

Fakta Mercedes GLE 350 de 4Matic

Pris: från 735 000 kronor

Fordonsskatt: från 853 kr/år

Motor: Fyrcylindrig dieselmotor + elmaskin 

Maximal effekt dieslmotorn: 194 hästkrafter

Maximal effekt elmaskinen: 136 hästkrafter

Maximal systemeffekt: 320 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 6,8 sekunder

Topphastighet: 160 km/h (eldrift), 210 km/h (kombinerad drivning)

Blandad förbrukning: 0,07 – 0,11 liter/mil (WLTP)

Koldixidutslöpp blandad körning: 18-28 g/km (WLTP)

Batterikapacitet: 23,4 kWh (netto)Räckvidd på el: 82 – 99 kmSnabbladdningskapacitet: 60 kW (tillval)

Maximal dragvikt: 3 500 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt