Kia om EV6: ”Vi är mycket säkra på vad vi levererar”

2021-10-26 12:31  

Elbilen EV6 är en fingervisning om var vi kommer att hitta Kia i framtiden. Bland de främsta konkurrenterna finns Ford Mustang Mach-e och ID4, säger produktchef Ioaniss Roussis till Ny Teknik.

EV6 är inte bara en ny modell för Kia. Det är en fanbärare för vad som komma skall. Och en sak är tydlig: med elbilen så ämnar man roffa åt sig av kunder i en helt annan kategori än tidigare.

Man ska sno från VW, Volvo samt BMW och Audi. För när den sydkoreanska tillverkaren nu introducerar sig i en ny, lite finare kostym – så kommer man inte underdånig till salongen.

Vid lanseringen av bilen tog Ny Teknik tillfället i akt att fråga Ioaniss Roussis, produktchef för EV6, vad som är så speciellt med bilen – och hur han ser på konkurrensen.

Läs mer: Teslas knock – Model 3 mest sålda bil i Europa

Med tre ord – hur skulle du beskriva EV6?

– Progressiv, effektiv och framtiden för Kia.

Modellen är den första på nya elbilsplattformen, med ny teknik och även den nya designinriktningen. Vad är enligt dig det viktigaste EV6 erbjuder marknaden?

– Vi gör ultrasnabb laddning mer tillgängligt för fler människor. Det kan jag säga av personlig erfarenheter att det är otroligt tillfredsställande att se hur snabbt bilen laddar. Det här löser många problem som folk har.

Skillnad mot Ioniq 5?

Hur skiljer sig EV6 från exempelvis Hyundai Ioniq 5 och andra konkurrenter?

– Visst delar vi plattform, motorer och vissa nyckelkomponenter med Hyundai, men vi skiljer oss mycket. Först och främst hur bilarna ser ut och hur stora det är. Sen tar vi med EV6 en egen plats på marknaden. Vi har inte en bil som är likadan som Ioniq 5 och de tyska konkurrenterna. De bygger höga bilar, vi har en mer progressiv design och jag tycker att det verkligen syns när du står framför bilen. Sen har vi stötdämpning och körkänsla som inte finns i Ioniq 5 – det är ett viktigt fokus för oss och där vi har en annan inriktning än Hyundai.

Ioaniss Roussis, produktchef för EV6, intervjuas av Ny Tekniks Felix Björklund. Foto: Simon Hamelius

Så vem ser du som er främsta konkurrent?

– Vi jämför oss inte med vårt systerföretag, så jag skulle säga Ford Mustang Mach-e eller kanske ID4. Det förstnämnda eftersom Mach-e vill attrahera folk som är på jakt efter en mer sportig körning. Det senare eftersom det är den stora volymmodellen.

Priset i Sverige ligger en bra bit över det VW-märkena har för sina MEB-elbilar. Ska man utläsa det som att ni ser att ni kan konkurrera i skiktet över?

– Jag vill inte jämföra med VW-gruppen. Men vi är mycket självsäkra, vi är säkra på vad vi kan leverera till det här priset.

Påverkar halvledarbristen?

Den globala bristen på halvledare, är det något drabbar EV6? Kan det leda till begränsningar i tillgång eller till och med i att vissa funktioner måste utelämnas?

– Jag måste säga att vi klarat oss bra när det kommer till halvledare. Vi har alltid haft ett stort flöde till och med när efterfrågan var lägre. Jag kan inte med säkerhet säga att det absolut inte kommer att påverka – men för tillfället är den påverkan väldigt låg.

Ni har i dagsläget inte någon vettig röstigenkänning på svenska. Irriterande för en allt större grupp människor som vant sig vid att tala med smarta högtalare och likande – hur ser framtiden ut där?

– Det här tittar vi på. Strategin är att vi ska erbjuda funktioner som är smidiga. Vi tittar på våra egna system och även ”Home-to-Car”. Jag kan inte avslöja något specifikt nu, men inom de kommande åren kommer det.

Felix Björklund

Mer om: Kia Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt