Elbilar

Här är färdiga versionen av elbilen Microlino 2.0

Microlino 2.0 och elskotern Microletta med tre hjul. Foto: Micro Mobility Systems
Microlino 2.0 och elskotern Microletta med tre hjul. Foto: Micro Mobility Systems
Microlino 2.0. Foto: Micro Mobility Systems
Microlino 2.0. Foto: Micro Mobility Systems
Microlino 2.0. Foto: Micro Mobility Systems
Microlino 2.0. Foto: Micro Mobility Systems
Microlino 2.0. Foto: Micro Mobility Systems
Microlino 2.0. Foto: Micro Mobility Systems

Köparna köade för version 1, men har fått invänta nästa generation. Nu lanseras Microlino 2.0, och produktionsmodellen skiljer sig en hel del från konceptet.

Publicerad

Isetta hjälpte till att motorisera Europa efter andra världskriget, bland annat med stor draghjälp från BMW som byggde cirka 135 000 exemplar på licens. Det har gått fem år sedan Oliver och Merlin Ouboter avslöjade att de skulle ge klassikern nytt liv som elbil.

Deras prototyp hade en elmotor hämtad från en gaffeltruck, som skulle ge en topphastighet på 90 km/h. Nu har de schweiziska bröderna bakom Micro Mobility Systems presenterat sin färdiga produktionsmodell, Microlino 2.0. Tyvärr skedde lanseringen på webben istället för den inställda bilmässan i Geneve.

Fordonet har nu genomgått en total omarbetning. Till hjälp i utvecklingen har företaget via en enkät tagit in synpunkter från de 17 000 personer som förbeställde den föregående versionen. Om inte annat så var det nog ett klokt drag att blidka de människor som har fått finna sig i att vänta på en andra generation av vad som såg ut att vara ett fungerande fordon.

I stället för den tidigare rörramskonstruktionen har Microlino 2.0 fått ett chassi av stål och aluminium. Bakaxeln har breddats med 50 procent för att kunna rymma en individuell hjulupphängning. Den tidigare asynkronmotorn har bytts ut mot en synkronmotor med permanentmagneter, som är 15 procent effektivare och starkare. Men topphastigheten är fortsatt 90 km/h, och batteriet ska ge en räckvidd på 20 mil.

Kupéutrymmet har kunnat göras större tack vare bytet till batterier med industristandarden NMC, som har en högre densitet.

Sittkomforten har förbättrats. Nedbantade a-stolpar ger en bättre översikt, och instrumenteringen är nu helt digital. Genom att rattstången inte längre sitter fast i dörren får man en vidare öppning och ett lättare insteg.

Prislappen för hugade spekulanter ligger på 12 000 euro.

Företaget visade samtidigt upp Microletta, ett koncept på en elskoter som med sina tre hjul låter föraren stå stilla vid rödljus utan att sätta ned fötterna. Räckvidden är tio mil, och med topphastigheten 80 km/h kan fordonet framföras på bilkörkort.