Citroëns nya hybrid ska få en räckvidd på 50 km

2020-12-08 07:45  

Många förknippar beteckningen med Citroëns direktörsvagn från 50- till 70-talet. Men sedan fem år har DS blivit ett fristående prestigemärke – och nu presenterar de sin första C-klassmodell, DS 4.

Paddan bar en gång de två bokstäverna, och även om Citroën-kopplingen finns kvar så har DS sedan 2015 avknoppats för att vara PSA-koncernens premiummärke. Nu har DS avslöjat sin första C-klassmodell, DS 4, som ska konkurrera om kunderna med Mercedes A-klass och Audi A3. Vapnen i kampen ska vara komfort och teknik.

Grunden till den nya bilen är PSA-gruppens nya EMP2-plattform. Det är en arkitektur som har utvecklats från EMP1 och som har beskrivs som en flexibel modulplattform som ska klara rena förbränningsdrivna modeller men även elektrifierade. Och en sak man vill trycka på från DS håll är att PSA har utvecklat den specifikt för sitt premiummärke.

Läs mer: Då slutar EU att betrakta laddhybrider som hållbara

Arkitekturen sägs vara utvecklad så att DS kan designa en unik stil för segmentet. Vidare ska plattformen vara lättare och säkrare än tidigare samt limmad/svetsad på ett sätt som förbättrar komforten. DS säger att plattformen ska kunna rymma batteriteknik utan att på något sätt göra våld på interiörutrymmet.

Hybridverisonen av DS 4 får en 180 hk fyrcylindrig motor kombinerad med en 110 hk elmaskin. Det är samma drivlina som PSA använder i bland annat Peugeot 508 och Opel Grandland X, och tillsammans har de båda motorerna en systemeffekt på 225. Detta levereras ut på framhjulen via en åttastegad automatlåda

Utan att gå in i detalj säger DS att batterierna är av en ny kompakt modell och att de ska ge mer än 50 kilometers räckvidd enligt WLTP. Som jämförelse har Peugeot 508 Hybrid 54 km räckvidd ur ett batteri på 11,8 kWh.

Unikt blir även att modellen ska få aktiva adaptiva stötdämpare. En kamera ovanför vindrutan skannar av vägen framför bilen, och upptäcks ojämnheter räknar datorn ut hur dämparna ska agera. Det här är något som exempelvis Mercedes introducerade med förra generationens S-klass, men för det här segmentet är det nytt.

Läs mer: Mini gör prestandaversion av nya elbilen

Bortom drivlinan och chassit utlovar DS att modellen får en head up-display som ska ge en ny visuell upplevelse, och som är märkets första steg mot augmented reality, förstärkt verklighet. Även infotainmentsystemet ska vara helt nyutvecklat.

Bilen är som sagt inte officiell, så vi får inte reda på hur den unika designen ser ut. Men tillverkaren utlovar att den kommer att vara ute på marknaden 2021 – vilket innebär att vi inte lär behöva vänta länge på bilen.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt