Elbilar

Citroën vill locka kunder med ny crossover

Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën

Ny crossover-inriktning, elektrifierad drivlina och klassledande komfort. Det är vad Citroën hoppas ska få folk att välja bort konkurrenter och välja nya C4.

Publicerad

I Sverige har Citroën inte riktigt lyckats skaffa sig ett stabilt fotfäste. Nej, i vårt avlånga land så går 100-tals Volvos på varje Cittra och i fjol såldes det knappt 3 000 bilar med dubbelvinkeln på grillen. Men när nu C4 Cactus byts ut mot nya C4 – då kanske det blir ändring på det. För utöver att komma med en spännande ny design – lanseras modellen även med full eldrift.

Det första man lägger märke till med nya C4 är att Citroën valt ett helt annat formspråk. Istället för att försöka göra ytterligare en halvkombi har de höjt markfrigången, plockat in lite suv-detaljer samt satt på rejäla fälgar. För elbilsversionen Ë-C4 har man inte gjort någon stor grej av att den är eldriven – och skillnaderna är små mot de bensin- och dieseldrivna versionerna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här