Citroën vill locka kunder med ny crossover

2020-07-06 10:05  

Ny crossover-inriktning, elektrifierad drivlina och klassledande komfort. Det är vad Citroën hoppas ska få folk att välja bort konkurrenter och välja nya C4.

I Sverige har Citroën inte riktigt lyckats skaffa sig ett stabilt fotfäste. Nej, i vårt avlånga land så går 100-tals Volvos på varje Cittra och i fjol såldes det knappt 3 000 bilar med dubbelvinkeln på grillen. Men när nu C4 Cactus byts ut mot nya C4 – då kanske det blir ändring på det. För utöver att komma med en spännande ny design – lanseras modellen även med full eldrift.

Det första man lägger märke till med nya C4 är att Citroën valt ett helt annat formspråk. Istället för att försöka göra ytterligare en halvkombi har de höjt markfrigången, plockat in lite suv-detaljer samt satt på rejäla fälgar. För elbilsversionen Ë-C4 har man inte gjort någon stor grej av att den är eldriven – och skillnaderna är små mot de bensin- och dieseldrivna versionerna.

Men om vi tittar närmare på Ë-C4. Bilen är byggd på PSA-gruppen CMP plattform och drivlinan består av en elmaskin på 136 hästkrafter, ett batteri på 50 kWh, 11 kW ombordladdare och kapacitet att snabbladda i 100 kW. Räckvidden skrivs till 350 km och för de som gillar acceleration så kan nämnas att 0-100 km/h avklaras på 9,7 sekunder.

Läs mer: Uppdatering ger Teslorna ännu snabbare laddning

Det är ännu oklart hur man planerar att hantera bromskraftsåtervinningen. I E-2008 saknades det rattpaddlar och den grundinställning som fanns var väldigt tam. Ny Teknik ställde frågan hur man valt att lösa det i Ë-C4 till Citroën, men något ordentligt svar fick vi inte.

Däremot ville den franska tillverkaren tala om modellens paradgrenar. Komfort och tillgänglighet. När det gäller det förra är man rejält kaxig.

– C4 är den mest komfortabla bilen på sin marknad. Den kommer att bli en ny referenspunkt i klassen när det kommer till komfort, säger Laurance Hansen, ansvarig för produkt & strategi på Citrëen, vid presentationen.

För att uppnå detta säger sig tillverkaren dels ha maximerat kupémåtten och bland annat ska knäutrymmet vara överlägset konkurrenterna. Därtill så rullar bilen på samma hydrauliska stötdämpare som C5 Aircross och sätena ska vara uppbyggda av ett vibrationsabsorberande specialskum.

Och tycker man inte det räcker, så går det att få massagefunktion i framsätena.

När det kommer till skärmar har C4:an en nydesignad 10-tummare i mitten som kompletteras av digital instrumentering samt en heads up display. Men även om digitaliseringen är dagens mode, har Citroën valt fysiska kontroller för klimatanläggningen.

C4 och Ë-C4 har planerad lansering i höst, men vad kommer då de att kosta? På den frågan svarar Laurence Hansen att det är för tidigt att prata pris.

– Men vi kan säga att det är viktigt för oss att kunna erbjuda säkra, hållbara bilar som är överkomliga för alla. Att erbjuda en elbil påverkar inte det.

Så det kommer bli intressant att se hur det blir i höst. Elbilssegmentet breddas ju enormt i år, om nu alla modeller kommer ut som de ska, och prislappen lär bli avgörande för hur framgångsrik bilen blir.

Fakta: Citroën Ë-C4

Drivlina: Elmaskin

Maxeffekt: 100 kW / 136 hk

Max vridmoment: 260 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 9,7 sek

Topphastighet: 150 km/h

Batterikapacitet: 50 kWh

Snabbladdningskapacitet: 100 kW

Ombordladdar: 11 kW

Bagageutrymme: 380 liter / 1 250 liter med fällda säten

Felix Björklund

Mer om: Citroën Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt