Tuffare krav på it-upphandlaren

2017-08-30 16:38  
Att välja it-leverantör har blivit allt mer riskabelt. Foto: IBL

Att välja it-leverantör har blivit allt mer riskabelt. Det visar en ny rapport från it-analysföretaget Radar.

Av Radars granskning – Leverantörskvalitet 2017 – framgår att gapet mellan nöjda och missnöjda kunder blivit större. ”Utmärkande för årets undersökning är att riskerna för kunderna är högre då gapet mellan högst och lägst betygsatta leverantörer i år är markant större än tidigare vilket i sin tur ställer allt högre krav på kundernas sourcingprocess”, noterar Radar i sin rapport.

It-leverantörsmarknaden har mognat på så sätt att både tjänster och utrustning standardiserats, varpå priserna pressats nedåt. Det innebär dock inte att de stora bolagen snor åt sig alla kunder. Radars undersökning visar tvärtom att kunderna är som mest nöjda med flera mindre svenska it-leverantörer, i synnerhet om de har sin verksamhet nära kunden.

Men konkurrensen har också inneburit att en del bolag hamnat på efterkälken. ”Genomsnittet på kundnöjdhet är högt och nära toppaktörerna, medan svansen av de som tappar i kundnöjdhet samtidigt blivit längre. Utslagning av aktörer i botten är att förvänta då marknaden mognar ytterligare”, skriver Radar.

– Kundernas sourcingutmaning ligger i att undvika risk då leverantörernas pris och specifikationer ofta är likvärdiga, konstaterar Hans Werner, vd på Radar, i ett pressmeddelande.

Läs mer:

Läs mer: Därför höll Loopia tyst om dataintrånget

Radar har delat upp sin rapport över fyra olika områden: infrastruktur och drift, verksamhetsnära it, användarnära it och konsulttjänster.

När det gäller infrastruktur och drift spår Radar att stora förändringar är att vänta. ”De stora internationella molnjättarna – företag som Amazon, Google och Microsoft – tar snabba kliv på området.” En konsekvens kan bli att de mindre aktörerna antingen specialiserar sig eller misslyckas med att stå ut i mängden. Ytterligare en trend hos it-köpare är att använda sig av mäklare eller specialister på it-integrering, en mellanhand som ”kan hantera ett flertal olika leverantörer och integrera dem i en och samma affärsorienterade it-organisation.”

Den som upphandlar verksamhetsnära it (som bland annat omfattar affärssystem) ska enligt Radar undvika färdigpaketerade lösningar. ”Verksamhetsnära it är det som påverkas mest av kravet på ökad effektivitet och förändring. Det handlar om dels automation av existerande processer och dels om att utveckla nya genom innovation. För att detta ska lyckas kommer krav på närhet, verksamhetsförståelse och tillit vara viktiga.”

– Här ökar kundernas krav på leverantörernas produktivitet och förmåga till innovation och värdeskapande. Genom detta består sourcingutmaningen främst i att utveckla samarbetet och nyttan i relationen, säger Hans Werner.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt