Svenskarna som blir miljardärer på spel

Dataspelen Minecraft, Candy Crush Saga och Battlefield har blivit fenomenala framgångar.Snart kan en handfull svenska spelutvecklare vara miljardärer.

Den 13 maj i år smuttade spelbolaget Mojangs knappt 50 anställda på champagne medan de åkte limousin till Bromma flygplats. Anförda av sin vd Carl Manneh och stjärnan Markus Persson, som skapat spelet Minecraft, gick de sedan mot de åttasitsiga privatjetplan som stod prydligt uppradade på flygplatsen. ”The first six in line are for Mojang. Off we go!”, twittrade Carl Manneh.

Rockstjärnebeteendet kom sig av att Mojang sålt över 20 miljoner exemplar av det omåttligt populära dataspelet Minecraft. Bolaget gjorde en vinst på 325 miljoner kronor redan under sitt andra verksamhetsår, 2012.

Även om berättelsen om Mojang och Markus Persson är unik så finns det fler framgångsrika svenska spelföretag. Faktum är att svensk spelutvecklingsindustri aldrig har varit större. Branschens omsättning växte i fjol med 60 procent till 3,7 miljarder kronor.

Per Strömbäck, talesperson för branschorganisationen Dataspelsbranschen, lyfter fram tre orsaker till succén.

  1. Svenska utvecklare är bra på grupparbete och kollektivet är starkt i den svenska kulturen.
  2. Luther och Jante, bolagen arbetar hårt och vet inte riktigt hur bra de är så de höjer hela tiden ambitionsnivån.
  3. Eftersom Sverige är litet så började den svenska branschen tidigt göra spel för världen.

– Det är saker som ofta ses som svagheter i konkurrensen, men för dataspel är det styrkor, säger han.

Spelindustrin har även vuxit betydligt globalt. Den tekniska utvecklingen med läsplattor och smarta telefoner har gjort spelandet mer lättillgängligt. Det som tidigare var ämnat för spelintresserade ungdomar har nu blivit ett brett folknöje.

Affärsmodellen med gratisspel, så kallade free-to-play, har bidragit starkt till den trenden.

Utöver explosionen av spelande i sociala medier och i smarta mobila enheter så rullar den ordinarie spelindustrin vidare. I år lanseras nya konsolplattformar. Senast det begav sig var för sju år sedan. Både Sonys Playstation 4 och Microsofts Xbox One kommer ut i handeln lagom till jul.

Få kan ha undgått det spel som många pendlare spelar i sina smarta telefoner och där all aktivitet kan följas på Facebook: Candy Crush Saga.

Varje dygn påbörjas 700 miljoner spelrundor som går ut på att matcha ihop tre färgstarka godisbitar i samma färg i en linje, i sidled eller höjdled.

Candy Crush Saga är i dag världens största spel, mätt i antal användare. Spelet toppar försäljningslistorna bland apparna på Google Play och Apples App Store. Just nu är det även det populäraste spelet på Facebook.

Och det är gratis att spela. För den som har tålamod vill säga. Andra kan betala inne i spelet, så kallade ­in-app-köp, för att tillskansa sig olika fördelar snabbare. Uppskattningsvis mellan 20 och 30 procent av alla spelare gör det. För bolaget bakom succén, svenska King, innebär det en miljardförsäljning.

Svenskarna Sebastian Knutsson, Thomas Hartwig, Patrik Stymne och Lars Markgren, samt italienaren Riccardo Zacconi, grundade King år 2003.

Killarna hade alla jobbat på det svenska internetbolaget Spray. King blev lönsamt redan år 2005 och har varit det varje år sedan dess.

King har numera fler än 650 anställda på sina så kallade utvecklingsstudior i Stockholm, Malmö, London, Barcelona och Bukarest. Det legala huvudkontoret ligger på Malta.

Gammal är äldst. Digital Illusions, mer känt som Dice, grundades redan 1992. Den 1 november släppte bolaget det nya krigsspelet Battlefield 4 i Europa. En ny rekordförsäljning väntas, så vd Karl Magnus Troedsson kan gnugga händerna. Igen.

Då Battlefield 3 lanserades för två år sedan sålde Dice fem miljoner exemplar den första veckan. Totalt har Battlefield 3 sålts i 20 miljoner exemplar.

Dice är dock inte längre svenskägt. En av världens största spelkoncerner, amerikanska Electronic Arts, köpte bolaget år 2006. När Battlefield 3 lanserades lade Electronic Arts 1,2 miljarder kronor bara på marknadsföring av spelet.

Storleken på utvecklingsbudgeten för Battle­field 4 är inte officiell, men det lär vara det dyraste spelet som någonsin har utvecklats i Sverige. Som en fingervisning hamnade kostnaden för föregångaren, Battlefield 3, närmare en halv miljard kronor. Utvecklingspengarna kan bolaget tjäna in redan under de första dagarnas försäljning, om allt går bra. Resterande försäljning blir då ren vinst.

I dag jobbar över 500 personer på Dice och den svenska delen av bolaget omsatte 642 miljoner kronor förra året.

Markus ”Notch” Persson kunde nog aldrig föreställa sig att han skulle bli Sveriges förste dataspelsmiljardär när han år 2009 lämnade jobbet som spelutvecklare på King för att skapa Minecraft i sin lägenhet i Stockholm.

Han hade sysslat med att kreera dataspel sedan han var liten. När han var sju år började han programmera på en Commodore 128-dator och året därpå skapade han sitt första spel.

Ett år efter att han hoppat av King, år 2010, bildade han spelbolaget Mojang tillsammans med Jakob Porsér och Carl Manneh, bolagets vd.

Totalt tog det Markus Persson två år att utveckla Minecraft. Nu har spelet sålts i 34 miljoner exemplar och Markus Persson har blivit en mytomspunnen guru.

Mojangs första verksamhetsår, 2011, omsatte bolaget mer än en halv miljard kronor, vilket torde vara något av ett rekord för ett nystartat bolag, inte minst inom spelindustrin. Året därpå landade omsättningen på 1,5 miljarder kronor.

Den största vinsten hamnar i Markus Perssons eget bolag Notch Development. För varje Minecraftspel som säljs betalar Mojang en licensavgift till Notch Development.

Det första året rullade 396 miljoner kronor in till Notch Development och året därpå 637 miljoner kronor.

Sammantaget blir det mer än 1 miljard kronor. Därmed hade Markus Persson, som då endast var 32 år, samlat ihop sin första spelmiljard. Troligen blir det fler. Tillväxten fortsätter även i år.

– Ja, vi kommer att slå förra årets resultat, det vet vi redan. Vi pratar inte en fördubbling, men både omsättning och resultat kommer att bli betydligt bättre, sa Carl Manneh till it24.

Själva spelet Minecraft är lite som ett digitalt lego. En värld byggd av grovhuggna klossar som spelarna kan variera i all oändlighet. Spelgrafiken är väldigt enkel, nästan lite retro. Att spelarna kan strunta i handlingen och själva bestämma vad de vill göra är själva nyckeln till framgången.

Framgång föder ofta framgång. Skypes framgångar har inspirerat många svenska entreprenörer, inte minst Spotify.

Kings och Mojangs framgångar lär mynna ut i ännu fler spel­succéer. Fler svenska spelmiljardärer kommer att dyka upp.

Jonas Elofsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt