Svenska operatörer: Sparad surf inget för oss

2014-12-17 13:15  

Svenska mobiloperatörer planerar inte att ta efter T-Mobiles idé, där kunderna tillåts spara sin datamängd.

En gång i tiden var svenska operatörer många gånger först med nya abonnemangsformer. Men nu är det amerikanska T-mobile som ofta ligger först med nya idéer.

Efter nyår kommer alla T-Mobiles mobilkunder kunna spara den datamängd som de inte använder i sitt månadsabonnemang. T-Mobiles chef John Legére jämför dagens abonnemang med en bensinstation som suger tillbaks bensinen som bilägarna inte använt senaste månaden.

Men svenska operatörer har inte några planer på att följa T-Mobile. I alla fall inte Telia Sonera och Tre i Sverige. Tele2 och Telenor har ännu inte besvarat Ny tekniks fråga.

Tres presstalesperson Kamran Alemdar, ger följande svar:

- Det är jätteintressant vad T-Mobile gör, och vi ska nu se hur det fungerar i praktiken. Vi ser alltid över våra abonnemangsformer.

Men varför har ni inte den tjänsten i dag?

- Vi har just sett nyheten.

Men det här måste ni väl ha funderat på tidigare?

- Vi anser att vi redan har ett starkt erbjudande som uppskattas av våra kunder. Vi har ett generöst erbjudande och tror att våra kunder uppskattar att veta hur mycket data de har att röra sig med varje månad.

Men även med T-Mobiles abonnemangstyp vet kunderna att de minst har så mycket data som de prenumererar på varje månad, plus det som sparats.

- Vi tycker att enkelheten och tydligheten är viktig. Nu tar T-Mobile ett nytt steg, och det är spännande när någon vågar utmana branschen, svarar Kamran Alemdar.

På Telia Sonera ger presstalesperson Nicholaus Rundbom följande besked om hur de ser på T-Mobiles nya abonnemangsform:

- Det händer mycket på marknaden nu med olika initiativ och vi tycker det T-Mobile gör är intressant. Däremot kan vi inte svara på i nuläget om det är något vi kommer erbjuda våra kunder.

Men varför erbjuder ni inte era kunder att spara data redan nu?

- Vi måste först utvärdera den här lösningen och det har vi inte gjort. Sen måste vi ju självfallet välja vad vi lägger krutet på vad gäller produktutveckling. Det finns många saker vi skulle vilja göra men måste alltid göra en prioritering utifrån vad som skapar mest värde för kund och de resurser vi har till förfogande.


Läs också: Mobiloperatör tillåter folk spara outnyttjad surf



Föj Ny Teknik på Facebook!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt