Svensk musikinkubator ska hitta nästa Spotify

2017-08-23 10:19  
Musikinkubatorn Amplify flyttar in i "Röda Villan", som ligger på Kungliga Musikhögskolans campusområde. Foto: Amplify

Den nya inkubatorn Amplify i Stockholm ska fostra nästa svenska tekniksuccé inom musik. Bakom satsningen står flera kända investerare.

Röda villan - en träkåk som ligger på Kungliga Musikhögskolans campusområde - har fått nya hyresgäster.

I veckan har den nystartade musikinkubatorn Amplify dragit i gång sin verksamhet här.

Satsningen har ett tydligt syfte: Att stötta unga, svenska bolag som arbetar med att ta fram nya produkter och tjänster inom området "music tech".

Målet är att använda teknik för att omdana den globala musikindustrin.

Bakom Amplify står en skara namnkunniga entreprenörer – bland annat kända investeraren Martin Gemvik, producententen David Stenmarck och Soundtrack Your Brand-grundaren Andreas Liffgarden.

Men ombord är också partners som bland annat Kungliga Musikhögskolan, Sting och Sony Music Entertainment.

– Det finns många affärsidéer som förtjänar att överleva, men som har svårt att klara sig förbi det svåra första skedet. Vi och våra partners kan bidra med erfarenhet och djupa kunskaper om musikindustrin, säger Åsa Otterlund, vd för Amplify, som själv har bakgrund som investerare.

Läs mer:

Läs mer: Kraftig ökning av betalande Spotify-användare

Men vad är egentligen "music tech"? Frågan är inte helt lätt att svara på, erkänner Åsa Otterlund.

Enligt Amplifys definition är det bolag som har musik som en viktig ingrediens i sin affärsidé, och som använder olika tekniska lösningar för att göra tjänsten eller produkten tillgänglig för marknaden.

– Det kan handla om allt från appar för att skapa musik, till tjänster som skapar nya sätt att tjäna pengar på sitt musicerande.

Musikbranschen är en komplex industri som är svår att slå sig in i. Det som Amplify letar efter hos potentiella medlemsbolag är unika affärsidéer och teknisk kärnkompetens - men framför allt en uthållighet utöver det vanliga.

– De flesta startups börjar med en idé, och sedan laborerar med den och kanske förändrar sin inriktning helt. Och så måste det få vara. Man behöver få testa sig fram.

Åsa Otterlund pekar också på en trend just nu där vi ser allt fler industriinriktade inkubatorer. Dessa fyller ett tydligt behov, menar hon.

– Start-ups kan hjälpa etablerade bolag att hitta innovativa lösningar. I vårt fall ser vi också att det finns ett stort intresse bland etablerade musikbolag att dela med sig av erfarenheter till unga företag. På så sätt kan vi se till att det svenska musikundret håller i sig.

Fakta Amplify

Inkubatorsprogrammet sträcker sig i snitt över 12 tolv månader. Amplify-bolagen kommer bland annat att få hjälp med att bygga upp sina team, att iterera fram en hållbar affärsmodell kopplad till musikindustrin, samt stöd i frågor som rör immaterialrätt.

Två unga teknikbolag har redan flyttat in i det röda huset: Gestrument, som gör en app för att skapa musik, och Stagecast, som bygger en tjänst för ökad interaktivitet mellan musiker och publik på konserter.

Om allt går enligt planer kommer Röda huset att husera fyra till sex uppstartsbolag inom området "music tech" innan årsskiftet.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt