Spotify stoppar Telias kundtapp

2010-03-16 23:00  
Daniel Ek, vd för musiktjänsten Spotify. Foto: Stefan Bladh

- Spotify har samma attraktionskraft på Telias kunder som Iphone, säger Daniel Ek, vd för Spotify. Och Telia håller med.

Gamla stelbenta Telia har blivit trendigt. Först kom dundersuccén med Iphone och sedan var man först med att knyta upp musiktjänsten Spotify under två år.

På mobilmässan i Barcelona nyligen berättade Spotifys vd Daniel Ek inför världens samlade mobiloperatörer att hans musiktjänst haft lika stor dragningskraft på Telias kunder som Apples Iphone.

Ett kraftfullt uttalande med tanke på den framgång som Iphone varit för Telia. Förra året fick Telia in 332 000 nya mobilkunder, medan Tele2, som saknar Iphone-erbjudande, fick in 205 000 nya kunder.

Erik Hallberg, chef för mobilitetstjänster på Telia i Sverige, vill inte avslöja hur Spotify-tjänsten påverkat trafikökningen och tillströmningen av abonnenter. Men han dementerar inte Daniel Eks påstående.

- Jag pratade med honom strax före hans framträdande i Barcelona. Och även om jag inte vill ange några siffror, kan jag avslöja att vi inte längre förlorar kunder till de andra operatörerna, säger Erik Hallberg.

Han säger också att "försäljningen av Iphone går otroligt bra", och att intresset för Spotify är "långt över förväntan".

- Det kommer nu in folk i våra butiker, som aldrig varit där tidigare. Och det är tack vare

Iphone och Spotify, säger Erik Hallberg, som är övertygad om att de två varumärkena har ändrat Telias image.

Den ökade datatrafiken i mobilen börjar bli en viktig inkomstkälla för Telia, enligt Hallberg. En Iphone-kund ger upphov till tre, fyra gånger mer datatrafik än andra kunder med avancerade mobiler. Effekten som Spotify har på trafiken är mer osäker, eftersom den tjänsten lanserades så sent som 23 november 2009.

En ökad datatrafik betyder också en ökad risk att mobilnäten inte klarar trycket, vilket fått Telia att sätta ett tak på dataförbrukningen. Slår man i taket sänks hastigheten väsentligt.

Att många Iphoneanvändare når maxförbrukningen vet Telia. Men i vilken utsträckning även Spotify-kunderna gör det är för tidigt att säga.

- Men även om en Spotify-kund drabbas av den strypta datahastigheten, går det fortfarande att streama musik. Spotify har utvecklat en klient som gör att det räcker med hastigheten 96,6 kilobit per sekund, försäkrar Erik Hallberg.

Vägen till Telias återhämtning

* Telia slöt avtal med Spotify i oktober 2009 om två års ensamrätt på försäljning av abonnemang i butik.

* Enligt Telia är intresset för Spotify lika stort hos kunder över 35 år som hos ungdomar.

* Telia började sälja Iphone i juli 2008 och den har legat etta eller tvåa på försäljningstoppen sedan dess.

Mer om: Telia Iphone

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt